Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4774 ggr
annlen68
9/17/14, 9:16 PM

Hur få guldhamster mera dagaktiv?

Någon som har lyckats få sin guldhamster dagaktiv?  Vår är ju fortfarande rätt ung, 10 veckor, och om hon får sova så skulle hon nog vakna först vid 21-22-tiden. Vi brukar dock väcka henne runt 18-tiden för att hon ska få komma ut till rasthagen; men det brukar sluta med att hon somnar i något rör eller kartong ;-) 

Ni som lyckats vända på deras dygn så de vaknar lite tidigare; hur har ni gjort?

Annons:
Fiona1234
9/17/14, 9:17 PM
#1

Tycker inte man ska ändra på deras dygn, det är som att vi skulle vara vakna på natten och sova på dagen-inte sunt. Alltså ska man låta de ha deras naturliga sömn och dagsrutiner för ett hälsosamt liv :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

*~HamsterHamster~*
9/17/14, 9:20 PM
#2

#1 precis om man har ett djur så ska man respektera deras behov och naturliga instinkter; dvs inte ändra på något.

Om man försöker det kan det till slut bli så stressigt för en hamster att den dör i förtid

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

annlen68
9/17/14, 9:23 PM
#3

Har hört att det ska gå alldeles utmärkt att få dem mer dagvakna. Annars får man ju aldrig umgås med sin hamster, eller hur?

Fiona1234
9/17/14, 9:25 PM
#4

#3 Har redan sagt min åsikt/erfarenhet, så tycker jag var ganska tydlig med den ;) Mina vaknar ju alltid runt 18, men vissa senare. Men köper man ett nattaktiva djur så får man ju vara beredd på att det är just nattaktivt :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
9/17/14, 9:30 PM
#5

#4   Jodå; men ingen människa skulle ju ha hamster om det inte gick att vända på dygnet en aning.  Här är en länk till vad en veterinär säger om detta:

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/gnagare/hamster-vanda-pa-dygnet

*~HamsterHamster~*
9/17/14, 9:31 PM
#6

om man inte vill ha ett nattaktivt djur köp ett dagaktivt då, det har med respekt för djuret att göra! Vi ska inte ändra på djurets natur bara för att det skulle passa dig bättre -.-

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
kaptenanna
9/17/14, 9:33 PM
#7

#3 Det där med att man aldrig får umgås med sin hamster är ju lite av en perspektivfråga. Du har ju köpt ett nattaktivt djur, eller hur? Min dvärghamster vaknar t.ex. vid 22-23 så jag får helt enkelt vänta tills dess för att ta ut honom i hagen. Min guldis har jag tur med och hon kommer upp vid 19 för att äta frukost och putsa sig i sandbadet. Jag väcker alltså aldrig mina hamstrar för att jag har krav på att umgås med dem - du behöver ju ta ut din hamster för att den ska motionera i hagen för sin skull, inte för din skull. Du får helt enkelt anpassa dig efter ditt djur. Ett tips för att försöka skifta lite kan vara att börja ställa in färskmaten vid samma tid varje dag, ex. vid 19-20. Men då utan att väcka hamstern specifikt. Då kommer den eventuellt lära sig till slut att vid den tiden kommer något gott, och då kanske hon väljer att komma fram tidigare. :)

annlen68
9/17/14, 9:37 PM
#8

#7  Har du läst länken?

Fiona1234
9/17/14, 9:44 PM
#9

Jag har läst länken och det stämmer inte, en hamster ska sova den tiden den behöver. Jag har dock aldrig haft dessa problem då jag har så många, när en vaknar så vaknar resten :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

annlen68
9/17/14, 9:50 PM
#10

#9  Brukar de vakna tidigare när de blir äldre?

kaptenanna
9/17/14, 9:55 PM
#11

#8 Jag har läst länken. Men du kan hitta precis lika bra länkar som säger tvärtemot. Bara för att personen som skrivit under är veterinär betyder inte det att allt hon säger är sant eller rätt. Och om du inte vill ha råd utan tror blint på en artikel du hittat så varför skriva en tråd på ett forum med kunniga personer, bl.a. en uppfödare, och sen bara avfärda deras åsikter? Väck inte en hamster som sover bara för att du vill leka med den, helt enkelt.

annlen68
9/17/14, 10:33 PM
#12

# Fast jag frågade om det var någon som försökt vända på hamsterns dygn och i så fall hur…

Fiona1234
9/17/14, 10:44 PM
#13

#12 Då man inte ska göra det, efter hjälpen du har fått genom frågan, så är det inte ett alternativ ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Mirre395
9/19/14, 6:31 AM
#14

Jag tycker dock inte att man ska ändra hamsterns behov men, min ena dvärghamster har anpassat sig efter mina tider utan att jag gjort något (tränat o.s.v.). Han är bara väldigt sällskapssjuk och älskar att springa runt i rummet längre stunder. Han brukar alltid vakna mellan kl 5-6 :) medan min andra dvärgis vaknar 22-23 och vill istället umgås innan jag går till skolan:)

Surpan
9/19/14, 9:59 AM
#15

Min dvärghamster vaknar ca 18 - 19 varje dag, men det går lite i perioder. Han är väldigt sällskaplig också så så fort man går förbi buren vill han kuta ut och kolla läget och komma upp i handen. Jag tycker inte man ska aktivt väcka en hamster "bara för att", och att hon somnar i ett rör känns ju inte så bra. Dock håller jag med #7 om att man kan ställa in maten vid 19 och se om det kan få hamstern att vakna lite tidigare, men innan 19 hade jag inte stört en sovande hamster oavsett.

Och som tidigare har sagt så är det ett nattdjur. Är man inte beredd på det är det inte rätt djur. Vi valde ett nattaktivt djur eftersom vi är hemma kvällar och morgonar, så det passar bäst för oss. Vi brukar ha Tobbe i rasthagen på morgonen, att låta honom springa runt i badrummet medan jag sminkar mig brukar vara poppis! Sen får han lite smörgås av sambon när han gå upp, så sover han gott hela dagen sen. Kanske skulle passa er med att hantera hamstern innan jobb/skola istället?

/Surpan

Cindy S
9/19/14, 10:05 AM
#16

Ett mellanting är ju att möblera om smått och göra rent toaletten 30min innan hen vanligtvis går upp. Och se ifall hamstern anpassar sig. Sen 30min tidigare än det och se om det går, osv.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

philippazon
9/19/14, 12:22 PM
#17

Jag brukar fixa mat och Sand och sådant vid 17-18 tiden varje dag och när han hör lite raffs i spånet eller liknande så vaknar han. Menar absolut inte att jag dånar och har mig för att han ska vakna utan han vaknar vare sig jag fixar något eller inte i buren, och gör jag något i buren tex mitt på dagen så vaknar han inte. han har blivit van vid att vakna 17-18 tiden varje dag. 

Han är ca 4 månader. 🙂

Mvh Philippazon

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

annlen68
9/19/14, 12:52 PM
#18

#16  Bra tips! :)

#17  Låter ju helt perfekt :)  Hur var det när han var mindre då? Vaknade han senare då, eller har han alltid vaknat så pass tidigt?

Drömmen vore ju om Molly kunde börja vakna den tiden av sig själv också :)

Siastassar
9/19/14, 2:00 PM
#19

Marsvin tex kan du hålla på med lite när som helst. Dom hade kanske passat bättre i eran familj… Jag har ibland oxå varit supersugen på att gosa med hamstrarna mitt på dan men har snällt fått vänta ett par timmar till nån av dom (har 7) vaknat. Jag blev livrädd när jag läste att i värsta fall förkortar man hamsterns liv om man tvingar upp den mot sin vilja varje dag så nu städar jag inte ens burarna dagtid längre. Med städar menar jag storstädar, byter botten strö osv för jag tycker att de lever på tok för kort tid som det är redan! Vill INTE skynda på åldrandet. Jag går aldrig & lägger mig före 01.00 så nog hinner jag aktivera/gosa med alla innan dess iaf👍

Helena1978
9/19/14, 2:13 PM
#20

Eftersom jag har mina hamstrar i ett eget utrymme som är intill sovrummet så har jag lyset tänt om nätterna och det släckt om dagarna, har funkat kanon för mig och mina hamstrar.

 När jag kommer hem på eftermiddagen på hösten och vintern har det ju redan börjat mörkna eller så är det mörkt redan, så det känns naturligt att ta ut dem då för att få motionera.

 Dock älskar mina guldhamstrar att komma ut, så det räcker med att jag går in i "rummet" så står de på bakbenen och är ivriga på att få komma ut på äventyr, eller så vill de ut till varje pris, men när de väl får komma ut så sover de i soffhörnet medan jag tittar på tv.

Annons:
annlen68
9/19/14, 2:21 PM
#21

#19 Nej marsvin är inget alternativ för oss. De ska man helst ha två av, de kräver stora burar och mycket mera skötsel än en hamster. Men jag tror det fixar sig med Molly och sovtiderna; det blir ju mörkare och mörkare så hon kanske kommer vakna tidigare på kvällarna. Dessutom har jag hört att hamstrar som är äldre sover mindre än unga hamstrar :)

#20  hihi vad gulliga :)

Helena1978
9/19/14, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Såhär trött kan man vara…

annlen68
9/19/14, 3:38 PM
#23

Men hjälp så söt!! :)

Moast
9/20/14, 8:46 PM
#24

Jag har fått min guldhamster lite mer dagaktiv, ser inget fel i det. Man kan ju alltid testa, om det inte funkar finns det ju ändå inte så mycket att göra. Haha, jag drog ner på fodret rejält, började mata honom med grönsaker och annat gott. När grönsakerna tog slut la jag ner mer. Han kom då ut på dagarna då det kom mer grönsaker. Ibland häller jag i lite Foder också i skålen, då kommer han också ut. Han uppskattar maten mycket mer nu när jag har dragit ner på fodret och ger grönsaker när maten är slut, och då o då Foder. Lycka till!:)

[Tasja]
9/20/14, 8:50 PM
#25

Gör det inte. Det stressar djuret något otroligt och förkortar livslängden. En del hamstrar är mer nattaktiva än andra. Jag har bekanta som har tur och har hamstrar som vaknar redan klockan 20.00. Andras kliver upp först vid midnatt. Det är därför hamstrar inte är bra djur för barn. Din länks info stämmer inte alls.

LillyAmanda
9/20/14, 10:02 PM
#26

Min kompis hade en guld när hon var mindre. Hon tog upp den lite då o då på dagarna, tillslut kom den upp själv och den levde runt 3 1/2 år. Och den var från djuraffär. Men det är väl lite individuellt :)

**//Amanda

annlen68
9/20/14, 10:26 PM
#27

#25 :  Precis som #26 säger så är det individuellt.  Det behöver inte betyda att de dör i förtid per automatik bara för att man väcker dem ibland.

Annons:
Be-Bopz
9/20/14, 10:36 PM
#28

Jag kan tycka att man kan ifrågasätta varför man väljer ett nattdjur när man egentligen vill ha ett djur som är vaken dagtid. En dvärg passar uppenbarligen bättre då de har mer vakentid lite när som under hela dygnet.
Mina sover tills de vaknar, sommartid så vaknar de såklart tidigare och nu till hösten sover de längre.

DixieBC
9/20/14, 11:59 PM
#29

Som #28 skriver, förstår inte riktigt varför man väljer att köpa ett nattaktivt djur, om man inte accepterar att det är just nattaktivt… makes no sense

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

annlen68
9/21/14, 9:26 AM
#30

#29  Men hur gör ni som inte väcker, och hamstern sover fram till låt oss säga 22-23-tiden?  Tar ni ut den och rastar då?  Vänder ni på ert dygn istället? De flesta behöver ju gå och lägga sig då för att orka upp morgonen efter.  Tycker det är lite skillnad om man väcker dem lite då och då under dagen, det skulle jag aldrig göra, men att väcka dem senare på kvällen, runt 19, är absolut ingen fara.

DixieBC
9/21/14, 10:27 AM
#31

#30 Ja precis! Kommer hon inte ut förens kanske kl 22, så är det kl 22 som hon får komma ut och röra på sig. Har passat min livsstil perfekt. Passar det ej ens livsstil tycker jag personligen att hamster är fel val av djur. 

Sen är det ju bara väldigt roligt om Sigrid (min hamster) någon dag skulle vara vaken en stund på dagen, då passar jag ju självklart på att ta ut henne, men skulle aldrig fall mig i att väcka henne.

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Tessan01
9/21/14, 10:37 AM
#32

#31 Tar ut dom när dom vaknar. Om det är efter 22 ( vilket är sällan ) så får dom vara. Dom burkar vakna allt mellan 19-21, så tar dom när dom har vaknar :)

annlen68
9/21/14, 10:44 AM
#33

Med all respekt för alla här som kan mycket om hamstrar och kanske driver uppfödning, men i detta fall tycker jag det är överdrivet att säga att det är farligt att väcka hamstern vid 19-tiden på kvällen. Vet många som har/har  haft guldhamster och gjort så, som ändå levt minst 2, kanske 3 år.

När vi väcker t ex Molly så kan hon bli riktigt pigg  efter att hon tvättat sig och ätit lite. Men ibland kan hon vara tröttare och somna i hagen, då lägger vi ju såklart tillbaka henne i buren så hon får sova vidare. Men oftast så kan hon vara ute och springa i upp mot 2 timmar :)  

Jag är övertygad om att hon får den sömn hon behöver, vi märker ju som sagt om hon behöver sova mer eller inte.

DixieBC
9/21/14, 10:51 AM
#34

Jag har aldrig sagt att det är farligt, tycker bara att det är respektlöst… 

Sen att man gör det någon gång ibland, det tror jag alla på detta forum har gjort, men att göra det dagligen tycker jag är onödigt. Då har man som sagt valt fel djur.

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Annons:
annlen68
9/21/14, 10:55 AM
#35

#34  Det är inte så att vi petar på henne och att hon är svårväckt, det räcker med att man lyfter försiktigt på huset och då är hon direkt vaken och börjar röra på sig. Skulle hon däremot sova skulle jag inte drömma om att peta på henne för att väcka henne. Så väcka är kanske fel ord, det skulle jag tycka vore grymt..

Fiona1234
9/21/14, 11:09 AM
#36

Fast att lyfta på huset gör ju att hon automatiskt vaknar ;) Det är typ som om nån skulle dra av oss täcket när vi sover, då vaknar vi :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

DixieBC
9/21/14, 11:14 AM
#37

#36 Kunde inte sagt det bättre själv :)

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Lojs
9/21/14, 1:03 PM
#38

Jag vet inte riktigt var jag står i frågan. Jag brukar inte väcka mina med flit, men dels vaknar de av varandra och dels vaknar de för de mesta när jag pratar med och pysslar med de hamstrar som är vakna, de vet ju att när matte kommer och snackar med dem så brukar det vankas godsaker och få springa i rasthagen. Om de sover vidare trots allt så låter jag dem sova ifred (de äldsta hamstrarna sover ofta mer), men det är ju inte så att jag håller mig tyst för att låta dem sova. Jag vet inte om det kanske finns någon mellanväg, man kan ju som sagt inte vända på sitt dygn för att få umgås med sina djur. Men vad säger ni om att prata med dem, krafsa lite i ströet och lägga in en godsak i buren samma tid varje kväll? För att uppmuntra till att hamstern ska vakna lite tidigare? Hamstern får då själv välja om den vill gå upp, eller om den vill sova vidare, precis som det blir när mina hamstrar väcker varandra om kvällarna?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annlen68
9/30/14, 9:05 AM
#39

#38  Vi har börjat göra så som du beskriver :)  Ungefär samma tid varje kväll börjar vi med att kolla över toaletten och sandbadet, och rensa bort kiss/bajs från det. Fylla på mat. Byta vatten o s v …brukar även säga hennes namn och småprata lite för att kolla om hon är vaken :)  Då brukar det oftast röra på sig inne i hennes hus och då kan vi locka fram henne med t ex hennes stora favorit: gröna ärtor :)  Denna rutin funkar bra för oss just nu :)

philippazon
9/30/14, 10:24 AM
#40

#18 När han blv handtam så råkade jag väcka honom kl 12 en dag, sedan dess så har han vaknat runt 17. Nu När jag går i skolan så vaknar han senare, fram mot 19-20 nånting :) men han är sällskapskär så såfort han hör min röst så kommer han ut och vill upp i famnen (om klockan är efter 18, annars sover han i sitt hus)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

annlen68
9/30/14, 10:27 AM
#41

#40  Åh men vilken liten goding 🙂 Är det en guldhamster?  Hur gammal är han? :)

Annons:
Kelin
9/30/14, 1:00 PM
#42

Jag brukar städa i buren runt 18, byta mat och vatten.. Det har hon lärt sig och kommer därför ut, hon är 12v nu. Dock skulle jag inte lyfta på huset utan låta hamstern komma ut om hamstern vill. Det är som med människor vissa dagar vill en ha sovmorgon andra inte. Före kl 18 är det hamster tid och då rör jag inget i buren :)

Upp till toppen
Annons: