Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1869 ggr
ninnip
9/14/14, 4:29 PM

Skriker?

Hej!

Har för två dagar sedan köpt mig en till liten bäbishamster, en hane den här gången, lille Arnold. Hur go och underbar som helst. Men, när jag ska försöka närma mig honom med min hand för att börja "tämja" honom lite smått genom att han ska ta godis från den osv så skriker han med helöppen mun och för fulla muggar. Sen är han fruktansvärt skygg av sig, så fort man t.ex. öppnar något så springer han på två millisekunder och gömmer sig. 

Charlie(min andra) var inte alls så skygg, gjorde inte ett ljud ifrån sig och klättrade utan problem upp i min hand redan första gången så jag har inte alls någon idé vad jag ska göra? 

De kommer från samma ställe båda två. Fick höra att Arnold blivit rätt illa behandlad av sina syskon tidigare och att han kan lägga sig på rygg och pipa lite om man ska ta upp honom. Men är fortfarande orolig över att han skriker så mycket som han gör och har inte en aning om vad jag ska göra?! 

Alla svar uppskattas, vill göra allt för min lilla kille!

Annons:
Wellcraft
9/14/14, 4:32 PM
#1

Han är väldigt rädd.
Har du köpt från uppfödare eller djuraffär?
Du får greja i hans Bur ofta och gärna ha buren på en öppen plats där det är mycket rörelse jämt. Försök komma på vad hamstern uppskattar för godsaker och ge honom alltid dessa när du grejar i buren, då förknippar han dig med något bra.
Jäkta inte utan låt honom ta det första steget, det kan ta väldigt lång tid att göra en så rädd hamster tam.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ninnip
9/14/14, 4:36 PM
#2

#1 Han är köpt från djuraffär. Han tycker väldigt mycket om millets och frukt är även rätt populärt vad jag har sätt nu. Han har kommit fram en gång och tagit godis ur handen på mig, så det känns inte helt hopplöst än iallafall. 

Tack för ditt svar! Hjälpte otroligt mycket!

Wellcraft
9/14/14, 4:38 PM
#3

Det är absolut inte hopplöst, det kommer funka till slut :)
Vägen till en hamsters hjärta går genom magen.. ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

PttCherie
9/14/14, 5:08 PM
#4

'Jag köpte också min hamster från djuraffär (synd), för över 2 veckor sedan. Har var livrädd för allt och så fort man fick tag på honom och bar upp han, så kissade och bajsade han på sig. =( Han bet mig av rädsla en gång och bara la sig på rygg. Gömde alltid sig och så fort man gjorde en för hastig rörelser, blev han livrädd. :/ 

Nu så har det gått över 2 veckor sedan han kom hem och han storstrivs! Han är jätte nyfiken, älskar mat och det bästa han vet är att springa löst i köket :) Han går inte upp på handen frivilig, men när man tar upp honom, så är han lugnare och inte vettskrämd som förr. Inga fler suicidhopp eller. Man kan klappa honom och pussa lite. Men det har inte alltid varit så, första veckan var jag så orolig, han var så rädd :( .. Han var inte tam all.. Hade nog aldrig haft människo-kontakt förr.

PttCherie
9/14/14, 5:15 PM
#5

Glömde att säga, men det jag gjorde med min guldhamster var att

°Prata nära buren så han kände igen min röst.

°Släppte ut honom i köket varje kväll.

°Försökte ge godis från handen. (inte lyckad) Så då la jag ner den, så kom han senare och åt.

°La honom på mina ben, så han fick gå runt lite och bli van med mig och min lukt.

°La honom i famnen, drygt 3 ggr dag, han var livrädd först, men efter några dagar blev han lugn. Han har till och med somnat ett par gånger. 😊

Så nu vet han att jag inte är någon farlig. På kvällarna när jag tar upp honom, så blir han så lycklig, då han får godis och frukt. Han har blivit så självsäker att han vill börja springa runt över hela huset 😃 men det får han inte.

ninnip
9/14/14, 7:09 PM
#6

#4 #5 Men åh vad härligt att det löste sig för dig! Ja då får jag helt enkelt hålla på med honom så mycket som möjligt även fast det låter som han ska dö! Tack för hjälpen! 😊

Annons:
PttCherie
9/14/14, 7:46 PM
#7

#6 så var min gullunge också! Jag kände mig så hemsk och elak :( men de behöver bara tid 🙂 jag har en del video som jag har gjort. Man ser att från början så hoppar han till av rädsla så fort man rörde lite på bomaterialet, och så ända fram tills idag, en självständig lite orädd tösssss *_*

Upp till toppen
Annons: