Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1192 ggr
Pollyssa
9/14/14, 3:16 PM

Kissar i huset

Min hamsterhona på 9 v har börjat kissa i sitt hus :S Förstår inte varför hon gör det men har någon nåt tips på hur jag kan få henne att sluta med det? :/ Det är ett trähus så det har ju sugit åt sig kisset, kommer köpa ett nytt snart men vill inte att det ska bli samma sak med det :S Hon har en toalettskål, hade chinchillasand i det innan men just nu är det spån i den då sanden tagit slut och jag inte hunnit köpa ny…

Annons:
annlen68
9/14/14, 3:28 PM
#1

#0  Det gjorde min förut också. Har hon kissat i toalettskålen förut? Då kan det ju bero på att du har spån istället för Sand i just nu.

Annars kan du ju prova att ta lite nerkissat material från huset och lägga i toalettskålen så känner hon doften :)

Bill&Bull
9/14/14, 11:16 PM
#2

Min gjorde det också i början, fick höra att det beror på att dom vill gömma sitt kiss.. alltså inte visa att dom kissar. Efter ett tag så slutade han med det bara å gick på toan istället.

||My Love For Animals Is Immortal||

Cindy S
9/15/14, 12:19 AM
#3

Kanske bäst och ha kartonghus tills dess?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Lojs
9/15/14, 8:52 AM
#4

Testa att sätta toan närmare huset, ibland gör de så när de är lite lata och inte vill gå så långt till toan. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Pollyssa
9/15/14, 7:51 PM
#5

Hon kissar både i toaletten och i huset :/ Så hon fattar ju att hon ska kissa där. Ska försöka köpa ny Sand så snart som möjligt, kanske hon inte gillar att det är spån i toaletten. Första gången jag upptäckte att hon hade kissat i huset hade hon dock Sand fortfarande i toaletten :S Då hade hon även kissat ner sitt matförråd där inne, konstigt!

kaptenanna
9/15/14, 9:38 PM
#6

#5 Brukar du städa bort hennes matförråd från huset eller så? Jag har läst att om man hela tiden "stjäl" deras förråd så kan de börja kissa på matförrådet som ett sätt att försöka försvara det på. :)

Annons:
Shalin
9/15/14, 10:03 PM
#7

#6 Usch ett sånt äckligt sätt att försvara sin mat på haha xD Men hur ska man göra när man städar buren då? Då måste man ju ändå ta bort allt :)


kaptenanna
9/15/14, 10:27 PM
#8

#7 Du kan kanske bara ta undan förrådet medans du städar, sen lägga tillbaka det. Eller byta ut en del av förrådet mot "fräsch" mat, så kanske hon inte märker att du stulit det och slutar försvara det. :) Det kan ju vara värt att testa!

Pollyssa
9/15/14, 11:17 PM
#9

Jaha ja så är det kanske. Jag tar bort färsk mat som de smugglat in men inte ätit upp, men låter torrmaten vara kvar och byter inte "boet" sååå ofta men måste ändå efter ett tag eftersom de bäddar med sitt bajs, och så byter jag förstås när hon kissar där inne för hon luktar själv kiss eftersom hon ligger i det sen :S Hade en hamster när jag var yngre som gjorde såhär med men det gick över sedan, hoppas det är en "fas" bara eller något xD

Shalin
9/16/14, 2:22 PM
#10

#8 Jag har ingen hamster ännu, men det är intressant att veta hur man ska göra när jag väl skaffar en ;) 

#9 Ja, hoppas det bara är en fas, eller att hon förstår att du inte ska stjäla hennes mat längre hihi ;)


Pollyssa
9/16/14, 9:04 PM
#11

Alltså kollade i boet igår kväll för att se om hon kissat där och ena hörnet var typ neongult?? Både väggarna på trähuset & toapappret hon hade fått att bädda med var riktigt starkt gult? Tänk  en highlightnings-penna typ… Vad fasen kan det vara? 🤔Hon har inte fått i sig något konstigt var jag vet för det enda som kommit in i buren i veckan är ärtor, ost och broccoli. Det luktade rätt starkt det gula men blev mest chockad av färgen. Hon verkar må bra, äter & dricker…

Upp till toppen
Annons: