Annons:
Etikettroborovski
Läst 958 ggr
Michaela-N
9/13/14, 7:39 PM

Får de i sig tillräckligt med vatten?

Har haft mina roborovskis sen i torsdags kväll. Än så länge har jag inte sett eller hört att de rört vattenflaskan, vilket oroar mig. De har en Ferplast Sippy vattenflaska, och den varianten ser ju lite speciell ut. Förut hade dom en sån där vanlig flaska med en kula i röret. Så - hur vet jag att de får i sig tillräckligt med vatten? Och hur vet jag att de vet hur man använder flaskan?

Annons:
Scorpio97
9/13/14, 7:59 PM
#1

Oftast ser man inte när dom dricker, min hamster är drygt ett år gammal och jag har inte sett honom dricka mer än tio gånger eller så. Men om du fyller på flaskan helt/sätter en tejpbit där vattengränsen är, så borde det synas dagen efter om mängden vatten har minskat?


//Jessie

Michaela-N
9/13/14, 8:07 PM
#2

Flaskan har ml-angivelser men det hjälper inte så mycket då jag inte tror att dom dricker en ml var, det är små hamstrar på 10-15 g vi pratar om ;) Dessutom droppar flaskan något så det blir säkert ett större mätfel än vad som ger ett möjligt avvikande resultat

Scorpio97
9/13/14, 8:11 PM
#3

Jag satte tejp när jag blev osäker i början. Och även om det inte är mycket så tycker jag det syns (: Men det är klart att det kan bli fel om flaskan droppar, det gjorde inte min. 

Är du rädd att dom inte dricker, så ge mycket gurka och liknande så får dom i alla fall i sig vatten.


//Jessie

The Idizen
9/13/14, 9:52 PM
#4

Min dvärgis dricker inte heller mycket alls, och eftersom att dom är mest aktiva på natten så dricker dina kanske då?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Michaela-N
9/13/14, 10:23 PM
#5

Ger dom gurka nu, men dom verkar inte så intresserade. Ställde även in ett kaffefat med lite vatten på. Än så länge har dom inte varit på kaffefatet ens så dom är väl antagligen inte dödstörstiga, så NÅGON vätska måste dom väl fått i sig på två dygn, eller? Annars hade dom väl varit mer "på".

Michaela-N
9/13/14, 10:23 PM
#6

Äter gör de med frisk aptit i alla fall. Groddarna tycktes gå ner, gurka verkar trögare. Men men, kanske kan sluta oroa mig nu i alla fall :)

Annons:
Tessan01
9/13/14, 10:24 PM
#7

Jag rekommenderar inte den flaskan. Mina dvärgar drack inte ur den. Med det samma när jag bytte till en med kula på ändan så dricker dom =) så rekommenderar en vanlig med kula på :) Där hör jag om dom dricker, en dricker just nu =) Hoppas dom har druckit nåt! :) Mvh. Tessan

Michaela-N
9/13/14, 11:02 PM
#8

Okej. Satte tillbaka kaffefatet inför natten så dricker dom förhoppningsvis något. Får väl åka tillbaka till djuraffären imorgon och försöka hitta en upphängbar flaska då.

The Idizen
9/14/14, 1:06 PM
#9

Isbergssallad är också bra att ge. :) Även vattenmelon.

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Frosstis
9/14/14, 7:56 PM
#10

Jag gillar bättre att använda skål, till alla mina djur. Enkelt att få i sig vatten och går fort att byta och det finns ingen risk att det hamnar smuts i pipen som stoppar vattnet

Michaela-N
9/14/14, 8:10 PM
#11

Kommer inte använda skål långvarigt då fördelen med skål (enkelt att dricka) inte väger upp de otaliga nackdelarna med spillt vatten, sågspån, smuts och bakterier i vattnet samt drunkningsrisken om man har små hamstrar och större skålar…

Siastassar
9/14/14, 9:22 PM
#12

Jag har oxå robbar (4st) & i början hade jag den där Sippy & funderade med på om de visste hur man drack ur den så jag hängde ner en med vanlig kula från taket & i den såg jag till slut att vattenmängden minskade samt 1 robbe såg jag dricka ur den & då tog jag bort Sippy varianten så nu har de den med kula det är det bästa till sånna minisar. En av guldarna dricker ur sippyn nu istället.

Upp till toppen
Annons: