Annons:
Etikettguldhamster
Läst 809 ggr
annlen68
2014-09-08 20:01

Städa hamsterhuset - hur mycket?

Hur pass mycket rör ni om i era hamstrars sovhus?   Vi kollar igenom hennes hus varje kväll och bland bomaterialet så är det massor med små bajsar och mat som hon hamstrat in. 🙂 Ikväll försökte vi plocka ut det mesta av bajset men lät maten vara.

Bör man kasta maten i boet när det ligger bland bajset?

Hur mycket städar ni i deras sovhus?

Annons:
Mirre395
2014-09-08 20:54
#1

Jag själv brukar inte " röra om" så mycket för att hamstrarna lätt blir stressade då…Men detta gäller ju mig. Jag kollar till boet någon gång i veckan och städar det när jag städar buren. Med städar menar jag tömma det, skölja( om det är plast , keramik, trä m.m.) och fylla på med nytt bomaterial. Dem brukar hålla det ganska rent i boet och gör sina behov i en av sandlådorna.

annlen68
2014-09-08 21:07
#2

#1  Vi har ett keramikbo utan botten. Vi kollar till framförallt för att kolla så ingen frukt eller grönsak ligger där och blir gammal. Men liten som hon är så är hon en riktig "bajs-maskin" 😃  Det var massor med bajs när vi tittade där ikväll; och min undran är ju om man ska låta bajset ligga kvar där bland maten??

Mirre395
2014-09-14 07:13
#3

Hehe:) jag skulle nog ta bort bajset och dem gamla grönsakerna från boet men mat hon " hamstrat" skulle jag lämna kvar. T.ex. Frön, pellets, linser m.m. Det har dock aldrig hänt mig. Mina hamstrar har alltid gjort sina behov på "toan" och tagit all utspridd mat till matskålen och ätit där! Förutom Piff som gör allt i sandlådan;) sover, badar, gräver, äter, bajsar…

annlen68
2014-09-14 08:34
#4

#3  Jag försöker lämna så mycket mat jag kan i boet, men en del åker med ;-) Det är rätt pillrigt att ta bort alla små bajskulor :)  Hade ju varit bekvämt om hon kunde bajsa på sin toalett också :)

illyria1989
2014-09-14 09:35
#5

#4 Ett tips när man ska toaträna är att ta kiss och bajs man hittar på andra ställen och lägga i toan (hamsterns toa dvs). Om de känner lukten är det större chans att de gör där nästa gång :)

annlen68
2014-09-14 10:02
#6

#5  Ah det har jag inte tänkt på :)  Kanske kan få henne att bajsa på ett ställe också? :)   Men hon är i alla fall duktig som kissar på "rätt" ställe, jag har ju både en toalett med grövre toasand, och en toalett med chinchillasand som hon även badar i. Hon verkar kissa på båda, men mest i finsanden :)  När hon är ute i hagen brukar jag ta ut toan med finsanden och vid två tillfällen har hon gått och kissat i den (!)   :) Det tycker jag är fascinerande med tanke på att det faktiskt är så pass små djur 🙂

Annons:
illyria1989
2014-09-14 11:31
#7

#6 Min är precis likadan, kissar i toan och bajsar i huset :P Tycker det skulle vara otrevligt att ha det där man ska sova. För oss som har honor är det ju huvudsaken att kisset hamnar rätt, det är det som luktar. Dock blir det ju lättare att hålla efter städningen om man kan tömma toan :)

annlen68
2014-09-14 15:31
#8

#6  Ja det vore ju onekligen bekvämt om de även kunde bajsa i toan. Det är som sagt lite jobb med att stå och plocka de små,små bajskulorna i boet - för jag vill inte ta bort all mat hon hamstrat in och då måste jag ju sålla :D

Men jag är glad att hon kissar i toan i alla fall :)

annakarin_li
2014-09-14 18:44
#9

Jag städar ur boet varje kväll och tar ut gammal mat och lägger in nytt toapapper. Vill ju inte att det ska ligga rutten eller dålig mat kvar. Ingen av mina hamstrar har blivit stressade utav det.

Mirre395
2014-09-14 19:21
#10

#9 Mina två tidigare hamstrar har inte heller blivit stressade av att jag kollat i boet och bytt material ofta osv. Det är bara dem jag har nu. Jag vet inte varför men jag vill inte göra det till en stor grej så jag accepterar det och låter dem sköta boet själva. Det har ju inte blivit något problem:) men detta behöver ju absolut inte gälla alla;)

Siastassar
2014-09-14 21:39
#11

#7 tycker du att honornas kiss luktar mer än hanarnas? Har 2 hanar & 6 honor men jag upplever iaf det som att hanarnas piss luktar fränast… Lustigt så olika det kan vara. Undrar om det kan va lite individuellt? Vissa hamstrar dricker ju mer än andra så deras urindoft späs ju ut med mer vatten då & i sin tur kanske inte kisset luktar lika starkt?

illyria1989
2014-09-14 21:56
#12

#11 Det är faktiskt bara vad jag hört/läst! Eftersom honor brunstar ofta luktar kisset mer, enligt folk. Jag har en hona och ingen tidigare erfarenhet, så kanske inte borde yttra mig :) Kan mycket väl vara individuellt.

Upp till toppen
Annons: