Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 730 ggr
Pollyssa
2014-08-18 23:18

Vilka hamsterfärger kan ungarna få?

Hej!
Jag har haft en sobel dominant spot kille nu ett tag och nyligen köpte jag en rödögd creme satin hona, båda är långhåriga. Jag är nyfiken på vilka färger ungarna kan få om jag skulle ta en kull på dem två? Har aldrig gjort det förut så det är bara något jag funderar på, finns ju mycket att läsa på om och ta reda på isf, så just nu är jag bara nyfiken 🙂 Har läst på Svenska hamsterföreningens hemsida om genetik och olika anlag och korsningsscheman och tycker det är himla intressant, men tycker det är lite svårt att få grepp om :)

Annons:
Pollyssa
2014-08-18 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Åtminstone så tror jag att han är en sobel dominant spot, det står det i släktträdet, tror ni det stämmer?

Cindy S
2014-08-18 23:30
#2

Det kan vara bra om du skriver vad deras föräldrar är också. :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

cleia80
2014-08-18 23:57
#3

Jag är nybörjare så jag gissar bara, men om pappans föräldrar inte bör på rödögt så blir det bara sobel och creme. Bär han på rödögt däremot så kan det även bli mink. Satin kan det bli på hälften av ungarna i teorin. :) Dominant spot däremot vet jag inget om hur det funkar. Ska bli kul att följa denna tråden. :)

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Pollyssa
2014-08-19 00:51
#4

Hanens mamma är creme och pappan är antingen sobel dominant spot (sa uppfödaren) eller silvergrå umb dominant spot (står i släktträdet), båda svartögda. Enligt släktträdet var hans farmor dove så kanske bär han på rödögt ändå?
Honans mamma var nog creme tror jag (har inte fått stamtavlan än) och pappan var brunörad sobel :)

Pollyssa
2014-08-19 00:54
#5

Om jag förstått rätt så kan hälften av ungarna bli dominant spot också i teorin? Himla intressant det här 🙂

VickyF
2014-08-19 14:17
#6

Sobel dominant spot är mycket, mycket ovanligt och nästan omöjligt att avla fram. Många erkända uppfödare har forsökt avla en sobel DS utan hell. Jag har hört teoriar om at det kan vara något som interagerar mellan de tre generna (Ds och eeU_) och inhiberar DS-fläckar på soblar. Jag har aldrig sett en bekräftad sobel DS, men jag har sett et fåtal djur som har hävdats varit det - dock har ögonringarna inte varit synliga på desse.

Jag skulle hellre antas att din hane är heterozygot silvergrå DS. Även creme DS, men där skulle jag förväntat att hans färg var lite ljusare. Hoppas din hona får en stor kull så ungarnas färger kan hjalpa med att identifiera pappans färg 🙂 Om alla ungar blir cremebaserade vet vi at hanan er cremebaserad med, och om inte alla blir cremebaserad får vi bekräftat att han inte är creme. Om det dyker upp silvergrå eller silvergrå-kombinationer vet vi också att det måste vara från hanan. Blir jättespännande att följa din kull! 😃

Annons:
nakuta
2014-08-19 16:21
#7

Men sobel ds finns, men oftast är de överspottade, vilket oftast ger ett väldigt vitt djur, kommer det sobel i kullen är pappan minst umb oavsett grundfärg, men blir det bara creme och sobel(samt andra cremebaserade färger) i kullen så är pappan sobel, det finns ds i princip alla färger då ds är dominant

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Pollyssa
2014-08-19 16:57
#8

Jaha så han kanske är något annat än sobel ds då?? 🤔Han är ju väldigt mycket vit med väldigt ljusa beige-aktiga fläckar. Men tror inte att det är creme. Han är precis samma färg som sin pappa, och hans mamma är creme och vet att det var en väääldigt blandad kull, lite alla möjliga färger och teckningar, så kanske var pappan inte cremebaserad då? Pappans föräldrar var svart ds och dove, alla mammans föräldrar och far- och morföräldrar var dock cremebaserade så kanske kan min hane ha fått sobel-färgen därifrån? 

Men om han nu skulle vara silvergrå dominant spot istället, går han fortfarande att para med min creme hona? För vet att det finns färger som inte ska paras med varandra. Nu är honan bara fyra veckor gammal, så att ta kull blir inte aktuellt förrän om några månader, men vore väldigt spännande att se vilka färger ungarna får! 🙂

nakuta
2014-08-19 17:00
#9

Men om pappans föräldrar är svart ds och dove innebär det att pappan till denna hane måste vara svartbaserad, dvs svart, choklad, dove eller champagne ds.

om han är silvergrå går det alldeles utmärkt att para med din creme hona ändå

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Pollyssa
2014-08-19 17:22
#10

Nu vet jag inte alls vilken färg han har :/ Men han ser precis ut som sin pappa, fast är det möjligt att min hane är cremebaserad även om hans pappa inte är det?

Lojs
2014-08-19 17:26
#11

Han ser ut att ha lite svag tippning på hjässan, som tyder på silvergrå. 

I övrigt kan pappan vara både crémebaserad och svartbaserad, men då är det bara den crémebaserade färgen som syns.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

VickyF
2014-08-20 03:39
#12

#9 Nej det är inte nödvändigtvis så. Även om genotypen till hanans pappa måste vara homozygot för svart (aa) måste man komma ihåg att creme döljer svart. Så om farmor och farfar var bärare av creme kan deras avkomma bli cremebaserad. Men hanans pappa kan inte ha varit ren silvergrå ds om hans föräldrar var svart ds och dove.

Upp till toppen
Annons: