Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 2972 ggr
Catalina_teodora
8/15/14, 6:44 PM

För många ungar i en kull?

Jo min hona har fått 10 ungar, jag har hört att de vanliga är mellan 3-6 ungar. 

Nu undrar jag om de ser som de ska nu när de är 8 dagar. Jag ser stora skillnader mellan kullen hon hade innan med fyra ungar, de hade mycket mer päls på sig osv.

MVH/ CataFörlägen

Annons:
nadilda
8/15/14, 6:59 PM
#1

Visst är de vintetvita? Jag vet en uppfödare som fick kullar med både 9, 10 och 11 bebisar där alla överlevde. Är väl bara extra viktigt att verkligen ge mamman näringsrik mat om hon ska dia så många ungar.

Fiona1234
8/15/14, 7:06 PM
#2

När du nu har fått så många ungar, varför tar du då upp dom? Finns ju fortfarande risk att hon äter upp dom. Samtidigt skapar du oerhörd stress på både ungar och mamma.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Catalina_teodora
8/15/14, 7:24 PM
#3

#1 Ja de är vintervita. Honan får jätte mkt mat, varje dag får hon broccoli, Barnmat, osv..(se bild hur hennes skålar brukar vara varje dag)

#2 Mamman är aldrig med när jag tar upp ungarna, jag har gjort så i min första kull också, hon blir inte alls stressad. Henne brukar jag lägga i en annan Bur med lite godis osv. Om du ser på bilden så rör jag inte ens de utan använder mig av handskar.

MVH/ CataFörlägen

tilde.wahlgren
8/15/14, 9:18 PM
#4

Har inte du från djuraffär har för mig att man inte ska avla på djuraffärshamstrar och om hon är från djuraffär klassas hon som en hybrid

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Fiona1234
8/15/14, 11:29 PM
#5

#3 Tycker det är väldigt onödigt ändå… Du kan ju stressa ungarna också? Har sett många som inte låter ungarna vara ensamma tills dom är 1,5-2 veckor gamla och tycker inte alls om det, väldigt själviskt.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

tilde.wahlgren
8/16/14, 6:44 AM
#6

Håller med #2

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Annons:
Shalin
8/16/14, 11:46 AM
#7

Du ville säkert kolla så att alla ungarna mådde bra, samt räkna dom och så. Men det hade varit bättre om du gjorde det när dom låg i sitt bo i så fall. Det är lite onödigt att flytta på dom som andra här säger. Men dom är mycket söta, och jag vill iallafall väldigt gärna se fler bilder på dom när dom är större :)

Grattis till den stora kullen! :D


Catalina_teodora
8/16/14, 1:43 PM
#8

#7 Tack :D. Jag ska ladda upp senare bilder på de.

MVH/ CataFörlägen

tilde.wahlgren
8/16/14, 5:57 PM
#9

är hon från djuraffär eller inte?

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Catalina_teodora
8/17/14, 7:48 PM
#10

#9 Ja det är hon :/ min kille köpte hanen först, och sen köpte jag honan. Jag har läst mkt här och på många andra sidor, vet vad du vill säga med djuraffär osv, men jag va med henne till veterinären efter att hon fick första kullen och hon va helt frisk.

Djuraffären jag köpte de ifrån hade egen veterinär och var seriösa, de va både diabetes testade osv., de tar inte ungar förrän de är testade osv. De  var helt friska. 

Och din fråga är säkert som många andra har frågat mig "varför har inte jag köpt henne från en uppfödare".

1: Jag fick första från min kille.

2: Eftersom han var ensam så ville jag skaffa en till hona, självklart när jag köpte henne från samma djuraffär var hon också diabetes testade osv. 

3: Ser ingen problem i att jag avlade på de, personer som levererar till de är seriösa och har kontakt med de.

4: Känner många uppfödare som "leker" smarta och byter spån osv en gång i månaden och tar inte ens hand om de mycket.

5: Anledningen att jag avlade på de är inte för pengar och vill göra klart det för alla! jag spenderar med de mer är 700/mån, med att byta deras leksaker, mat, vitaminer, sand(chinchilla, vilken jag byter flera gånger om dagen till både), spån…..mm. Det jag skulle ta på ungar täcker inte ens för maten jag köper varje dag :/ .

Om några år köper jag från en "uppfödare" så ni blir mer glada och slutar kritisera och kalla en för grossist ba för att jag avlar på djur från  djuraffären och "tar inte hand om de".

MVH/ CataFörlägen

Cindy S
8/17/14, 7:54 PM
#11

Om du känner dig trakasserad kan du ta upp det med en Medarbetare. Jag har inte sett någon kalla dig för grossist. Vad det inte vad du antog att vi menade i den andra tråden?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tilde.wahlgren
8/17/14, 8:17 PM
#12

Jag bara frågade om hon var från djuraffär eller inte menade inget illa:)

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

tilde.wahlgren
8/17/14, 8:19 PM
#13

Och hon klassas ändå som Hybrid eftersom du inte om hon har campbells i sin stam

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Annons:
Fiona1234
8/17/14, 8:33 PM
#14

Ser inget fel att du väljer att avla som du gör, då du verkar ta bra hand om dina hamstrar. Reagerar dock på hur du hanterar bebisarna vid såpass ung ålder.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Karina_T
8/17/14, 9:03 PM
#15

….

Catalina_teodora
8/17/14, 9:06 PM
#16

#11 Jag känner inte mig trakasserad, bara att jag har blivit lite trött på att många har sagt och kritiserat att man skall inte köpa från djuraffär, om man avlar på de är man grossist osv…

#12 Jag reagerade så pga blev lite trött på att många frågar samma sak och förklarar samma grej hela tiden vilket de inte inser att man kan inte ändra på saken liksom, min hona fick redan ungarna kan inte göra något åt det nu .

#14 Det var första gången jag tog de upp för att kolla hur de såg ut och va tvungen o fixa deras bo igen och var rädd att klämma de med träboet annars skulle nog inte ha tagit upp de. Plus att de var 8 dagar.

Första kullen hon hade har inte ens rört de pga de hade inget hus och man kunde se de utan problem.

MVH/ CataFörlägen

Catalina_teodora
8/21/14, 5:38 PM
#17

#7 Här är det bilder på ungarna :) idag har de blivit 13 dagar , alla överlevde och är supersöta

MVH/ CataFörlägen

LillyAmanda
8/21/14, 5:57 PM
#18

❤️

**//Amanda

tilde.wahlgren
8/21/14, 6:53 PM
#19

Är där bara en augoti med massor av sapphire pearl syskon?

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Catalina_teodora
8/21/14, 7:44 PM
#20

#19 hehe jaa exakt som första kullen :D honans hormoner äger ;) hehe

MVH/ CataFörlägen

Annons:
tilde.wahlgren
8/21/14, 8:53 PM
#21

Skulle inte förvåna mig om den som är augoti är en pojke och alla andra flickor:)

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Catalina_teodora
8/21/14, 8:57 PM
#22

#21 hehehe tror de tvärtom, i första kullen så var den agouti en tjej och de andra 3 killar hahah  :) vi få se om några dagar

MVH/ CataFörlägen

Shalin
8/22/14, 8:59 AM
#23

Ååååh såna små sötnosar 😍


Catalina_teodora
8/22/14, 4:03 PM
#24

Här är det nya bilder på de :D Nu är de precis 14 dagar

MVH/ CataFörlägen

LillyAmanda
8/22/14, 7:52 PM
#25

Ååh vad söta, 🙂

**//Amanda

Catalina_teodora
8/22/14, 7:54 PM
#26

#25 Tack :D

MVH/ CataFörlägen

Fiona1234
8/22/14, 10:00 PM
#27

Ååh, supersöta verkligen! :D

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
sobel
8/22/14, 11:13 PM
#28

åhh gud så gulliga!

Roonja
8/23/14, 12:19 AM
#29

Jag har fått kullar med vintervita på 9, 10, 11 och 12 ungar! Där alla överlevde förutom i den kullen med 12 , då 11 överlevde! :) Så det brukar gå bra! Härligt att se att det gick så bra med dina! 🙂

Catalina_teodora
8/23/14, 11:57 AM
#30

#29 Ja de brukar klara sig, det som är viktig när honan har så många ungar är att hon ska få mycket mat (broccoli,barnmat,m.m) och att hon ska få vara ifred. :)

MVH/ CataFörlägen

Be-Bopz
8/23/14, 12:53 PM
#31

#30 Nu verkade det ju inte som att ts lät honan vara ifred med sina ungar, vilket jag anser vara helt respektlöst. Hoppas att ts lär av bla detta inlägget och sen lär sig att respektera de djur man håller på och föder upp.

nakuta
8/23/14, 1:12 PM
#32

Så söta, tycker det ser ut att vara Agouti pearl på all utom agoutin, men ack så söta :D

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Catalina_teodora
8/23/14, 10:21 PM
#33

#31 Det är bra att du lät dina hamstrar vara ifred  hela tiden :)

MVH/ CataFörlägen

Pollyssa
8/23/14, 11:55 PM
#34

Har du kollat vilka kön det är? :) Är nyfiken!! De är jättejättesöta förresten :)

Annons:
CupcakeGod
8/24/14, 11:16 AM
#35

Tass.

Ungarna är verkligen ursöta. Du får jätte gärna ladda upp mer bilder på bebbarna!! 😃

Edit: Jag förstår verkligen inte vad de andra medlemmarna hackar på. Du tar hand om dina hamstrar så gott du kan, ungarna är friska och fina. Ärligt talat, jag hade inte kunnat ta hand om så många djur.

Cindy S
8/24/14, 12:03 PM
#36

#35 Många hamstrar äter upp sina ungar när de är stressade, och om man tar ungarna från boet finns en stor risk att mamman blir stressad och vips så är ungarna uppätna. Det är svårt att veta i förväg om man har en stresstålig hamstermamma eller inte. Det är verkar vara en tålig mamma.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Roonja
8/24/14, 12:59 PM
#37

#30 Jomen precis och att man låter de va! Jag vet mycket väl då jag har avlat sedan 2009 så du behöver inte säga till mig. :P Men tycker du borde låtit ungarna växa på sig och fått vara ifred med mamman innan du la dem i en plastlåda utan mamma. Inte trevligt för så små bebisar och det kan stressa mamman.

Catalina_teodora
8/24/14, 11:33 PM
#38

#34 Jo jag har kollat könet, det blev 6 honor och 4 hanar, vilket den som är agouti är en tjej som i första kullen :D

MVH/ CataFörlägen

Catalina_teodora
8/27/14, 10:39 AM
#39

Här är det nya blider på ungarna :) 

MVH/ CataFörlägen

Upp till toppen
Annons: