Annons:
Etikettcampbells
Läst 3040 ggr
5 seconds of summah
8/7/14, 10:45 PM

Min hamster typ fnyser

Hej!

Jag har en liten hamster som heter Ecko. Det är en hane och är i regel en väldigt aggressiv hamster och har varit det ända sedan vi köpte honom.  Det jag undrar är varför han gör små fnysande ljud, då oftast när vi tar ut honom?  Han kan sätta sig och gnugga sina tassar mot huvudet, sådär som de gör, och göra fnysande ljud. Finns det någon anledning till detta?

Annons:
Wellcraft
8/7/14, 10:54 PM
#1

Låter som något problem med luftvägarna, typ rossel.
Antar att han är från grossist i och med aggressionen & då kan han bära på någon genetisk sjukdom eller ha slitna luftrör från förhållandena hos grossisten.
Du kanske använder ett dammigt bottenunderlag annars, det kan orsaka nysningar/rossel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tina Torstensson
8/7/14, 10:54 PM
#2

Det låter som att han nyser. Ibland gör de det medan de putsar nosen om de till exempel har blivit smutsiga eller blöta om nosen eller om de har andats in damm. Ett litet, snabbt och kort fnysljud, liksom?

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

5 seconds of summah
8/8/14, 10:39 AM
#3

Ja typ! Vi städar buren regelbundet men ibland förekommer ljudet även när han sitter i sitt hus. Det är som om han nyser, fast det låter ganska gällt. Jag hör ljudet, är han är i buren då,  på kvällarna när jag sover oftast eller när ingen annan är i närheten.

5 seconds of summah
8/8/14, 10:40 AM
#4

Om det skulle vara problem med luftvägarna, kan man kolla upp  det själv eller måste man gå till veterinär?

Twisted_T
8/8/14, 11:22 AM
#5

Vad har du för spån? Det kan vara damm från spånet som orsakar det. Kan vara förkylning med. Testa byta spån om det är nån trävariant som dammar kanske :)

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Wellcraft
8/8/14, 11:39 AM
#6

#4 Man kan nog varken kolla det själv eller hos veterinär. Däremot kan du skona hamstern från Sand genom att byta till ett dammfritt underlag (alspån, handdukar, tidning) med tillgång till ett sandbad som grävmöjlighet, sanden dammar ju en del också men någon grävmöjlighet måste hamstern få ha.
Förkyld kan även hamstern vara, men jag tycker det känns långsökt nu när det är så varmt ute.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
5 seconds of summah
8/8/14, 12:28 PM
#7

Ja vi har haft problem med värmen så de har fått stå ute på balkongen under de varmaste nätterna. Dock har detta fnysande pågått sedan innan sommaren men jag trodde inte de var något.

Vi har nu bytt till havssand istället för chinchillasand bara för att testa och det verkade fungera bra. Vi har något spån som kallas kutterspån och så brukar vi lägga hampaströ i deras bon, eftersom att det är där de kissar mest.

Twisted_T
8/8/14, 2:00 PM
#8

Hamstrar kan bli förkylda av drag. Blåser det mycket och buren står ute kan den ju bli sjuk. Samma gäller om det är för mycket drag inomhus. Hade bytt ut kutterspånet dock då jag skulle gissa att det är det som ställer till det. Kutterspån brukar damma mycket och kan ibland irritera hamsterns luftvägar. Vissa kan utveckla allergi med. Har haft detta problem med en av mina tidigare hamstrar. Lägg hampaströ i hela buren istället kanske?

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Twisted_T
8/8/14, 2:04 PM
#9

Är inte havssanden full av salt? Är nog inte jättebra det heller skulle jag gissa… Buren skall föresten aldrig vara ute under nattttid. Man kan ta ut hamstern en stund under varma och vindstilla dagar men buren bör vara inne resten av tiden.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Wellcraft
8/8/14, 2:45 PM
#10

Hamstrar är ökendjur & klarar av värme väldigt bra dessutom. Ställ inte ut buren.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lojs
8/8/14, 4:30 PM
#11

#10 Det stämmer inte, de är visserligen ökendjur, men de sover i sina svala hålor på dagen och är ute på natten när det är svalt ute, de mår inte bra i hög värme. Jag hade dock inte ställt ut hamstern heller utan försökt ordna värmen på andra sätt, de mår inte bra av drag heller.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Mimmi_Lola
8/8/14, 6:24 PM
#12

Min hamster brukar låta på samma sätt. Hon har dessutom en massa andra ljud när hon pratar med  mig. Kan det inte vara bara vanligt pratande?

Med vänlig hälsning, Mimmi

Wellcraft
8/8/14, 7:47 PM
#13

#11 Tänkte inte så långt med febrigt huvud, tur att du rättade mig.
Men jag vågar ändå påstå att hamstrar ändå är mycket tåliga när det kommer till värme. De blir ju aktiva på kvällen och då har inte temperaturen hunnit sjunka så mycket i deras naturliga habitat.

Hur många grader har du i ditt rum? Du kan inte skaffa en fläkt som kyler rummet på något vis utan att det blir drag för hamstrarna? Jag har nämligen en stor golvfläkt och det funkar utmärkt både för att svalka akvarium och smådjur. 

Och jag råder dig fortfarande att INTE ställa ut buren. Det blir fuktigt, kyligt & dragigt - en riktigt dålig kombination som kan ge din hamster både lunginflammation och förkylning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
5 seconds of summah
8/9/14, 11:02 AM
#14

Jag var väldigt skeptisk emot att ställa ut buren men mina föräldrar insisterande så jag antog att det gick bra. Men jag ska inte ställa ut den mer!

Det blir väldigt varmt i mitt rum på kvällarna. Skulle gissa att blir uppemot 26 grader. Jag har ett litet rum så det blir varmt och kvavt. Nu så brukar jag ha fönstret vidöppet under nätterna då det är det ända sättet som jag själv typ överlever på. Då antar jag att  det är ännu värre för honom.  När han blir varm, väldigt varm då, så brukar han lägga sig alldeles platt i sitt sandbad. Vi brukar då lägga kylbrickor eller vad heter under buren så att det blir kallt.

Angående fläkt… blir inte det störande ljud för dom?  Plus att det blir dragigt?

Vi ska även byta tillbaka till chinchillasand, och hampaströ ska jag testa istället!

Jag vet inte on han försöker prata med mig för detta gör han även på nätterna när ingen är vaken. Oftast så vaknar jag av det så jag vet inte vad det beror på.

Wellcraft
8/9/14, 2:41 PM
#15

#14 Du får placera fläkten så det inte blir drag för hamstrarna, jag har akvarium & samla så luften kommer inte in i buren men svalkar ändå.
Kylklampar är en väldigt bra idé, ta en under de varmaste timmarna och rulla in i en handduk och lägg i buren.
En liten petflaska med fruset vatten i vid något hörn i buren funkar nog säkert.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[GeeGee]
8/9/14, 4:35 PM
#16

Måste bara rätta de som inte tror att luftvägsproblem kan kollas upp hos veterinär - de kan de om de är duktig på hamstrar. Det är inga problem alls.

Ibland räcker det att veterinären lyssnar på hjärta och lungor för att upptäcka problem men annars så går det att ta röntgenbilder av lungorna.

Så för att vara helt säker på att din hamster inte är sjuk så skulle jag boka tid för koll hos veterinär som kan gnagare. Vet inte vart du bor men både i Stockholm, Göteborg, Skåne och Eskilstuna finns det i alla fall kunniga veterinärer inom hamstrar, säkert fler också som inte jag vet om. Inte värt att försöka fixa till det själv med att byta spån mm då det ka gå väldigt fort från att de bara nyser till att de ex får lunginflammation och avlider.

Wellcraft
8/9/14, 8:27 PM
#17

#16 Dock behöver man ju söva hamstern om man ska röntga den(och få rättvisa, bra bilder). Känns som en riktigt stor risk.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

5 seconds of summah
8/9/14, 8:58 PM
#18

14# Störs hamstern fortfarande inte av ljuden som uppstår av en fläkt? 

16# 17# Ja jag förstår att det är en stor risk och så men jag får överväga. Bor inte i några av de  ställena och min stad är inte särskilt känd för sina veterinärer.

Jag tar återigen upp det här med att de kan vara ute. Jag vet att de har förändrats får när de var vilda hamstrar genom generationer med avel men… vilda hamstrar är ju som sagt uppe på nätterna när det är ganska svalt, plus att det förekommer vindar även där. Ska tillägga att de står vid huskanten av en balkong där det inte kommer mycket vind, nästan ingen alls. De dagar vi ställde ut dom var när det var runt 30° C inomhus . Var det fortfarande inte rätt att ställa ut dom då? Om de står i ett relativt dragfritt utrymme på en balkong och det är en behaglig temperatur utomhus och outhärdlig inomhus?

Wellcraft
8/9/14, 9:01 PM
#19

#18 Rekommenderar dig verkligen inte att söva hamstern. Känns som risken att hamstern somnar in för gott är väldigt stor.

Var det i all nöd så kunde ni ju inte göra något annat precis vad gäller att ställa ut hamstern. Men kolla igenom lite av de alternativ till svalka som vi skrivit ned i denna tråd.
Om du ändå i ren nöd måste ställa ut hamstern, försök ställa den på ett så dragfritt ställe som möjligt och lägg en tunnare filt över buren.
Håll även koll på temperaturen utomhus.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

5 seconds of summah
8/9/14, 11:18 PM
#20

Okej tack så mycket för alla svar!

Annons:
[GeeGee]
8/10/14, 3:52 PM
#21

#17 och #18 Nej! Jobbar själv på djursjukhus - har du en tam hamster behöver du inte söva den.

Och för att förklara för de övriga så om du behöver rönta en hamster som inte är still så sövs den inte, den sederas, precis som alla anda djur gör om de inte vill vara stilla. Dvs de får lugnande så att de blir trötta.

Men som sagt det går bra att röntga utan att din hamster får någonting om den är tam. Annars får den lite lugnande vilket inte är så stor påfrestning som det skulle vara att söva den.  Fast som sagt det kan räcka med att bara lyssna på lungorna på den för att upptäcka om något är fel.

Ingen idé att älta det där med att vara ute - de är, nuförtiden när de är husdjur, inte anpassade för att vara ute så länge. Fråga vilken kunnig veterinär som helst eller läs vetenskapliga böcker så står det. Även om man gärna hade velat ha de ute ibland ^^

5 seconds of summah
8/17/14, 12:05 PM
#22

#21 Tack så mycket! Hur mycket kostar det ungefär att få en tid men en sådan undersökning?

Fiona1234
8/17/14, 12:52 PM
#23

Det kan bara vara så att han har fått nått skräp i näsan, inget mer allvarligt. Fortsätter han fortfarande med detta läte?

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Twisted_T
8/17/14, 4:38 PM
#24

Skulle som jag sagt tidigare, byta ut spånet först då detta kan vara ett problem för vissa hamstrar. Har själv haft en hamster som inte tålde spån, bytte till toa-lätt och vips så var han piggare/kryare och fnös inte längre, han kliade även mycket vilket slutade efter bytet av strö. Finns ju andra pappersströ att byta till med. Detta är ju en bra sak att göra först, är det så simpelt så är det ju onödigt att åka till veterinären det första man gör. Om problemen ändå inte skulle ge sig så bör man uppsöka veterinär. Verkar hamstern väldigt hängig och sjuk så bör man ju självklart kolla upp det hos vetten. Ett enkelt byte av underlag kan dock vara lösningen på detta läte om det nu är en allergisk reaktion. Min hamster tålde inte de spån varianter som jag testade utan endast pappers strö, han tålde inte heller dammig kattsand. Detta är ju givetvis väldigt individuellt men testa går ju :) och se om det gör nån skillnad.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[GeeGee]
8/17/14, 5:32 PM
#25

#22 Det beror helt på vilket ställe du tänkt gå till. Men om de bara är en undersökning där det räcker med att undersöka hamster och lyssna på hjärta och lungor borde det röra sig om 300-500 kr. Röntgen kan vara ganska dyrt och kosta allt mellan 500 kr till 3000 kr beroende på vart man åker och hur många olika projektioner de vill ta.

5 seconds of summah
8/27/14, 5:35 PM
#26

Jag har bytt strö och det fortsätter. Men jag har tänkt på det och asså jag tror att jag ska testa andra också! Vem vet, det kanske bara är ett ljud :/

[GeeGee]
8/28/14, 12:25 PM
#27

Ljud uppkommer bara inte utan anledning om det nu inte är vanligt pratljud hamstern gör. Sök veterinär om det inte blir bättre

Annons:
Upp till toppen
Annons: