Annons:
Etiketterbeteendekosthållninghamsterinredningtillbehörburardvärghamsterfoderfärskmatskötsel
Läst 914 ggr
tussen12
2014-07-30 21:58

Skaffa hamster

Hej! Jag har länge velat skaffa en hamster och skulle behöva tips och råd om dessa djur! Har lite frågor 🙂

1. vilken art? Vill ha en gosgris, inte för stor utan lite mindre. 

2. Ensam hamster eller två? (Har dock förstått att guldhamstrar ska leva själva)

3. Vilket kön? 

4. Vilken Bur skulle ni rekommendera? Vill ha så stor som möjligt inom ett rimligt pris. 

5. Bomaterial + underlag?  (Köper redan hem spån i storpack till kaninerna, skulle det kunna funka?)

6. tillbehör? Har förstått att dom ska ha sandbad och mycket bomaterial, samt mycket tunnlar/hus/klätterställningar.

7. mat? Vill helst inte blanda själv. 

8. Skulle råttmat kunna funka att ge eftersom det ofta är mer kött i detta. 

9. Hur ofta ska kött ges och hur mycket?

10. Vad brukar priset ligga på en hamster? (Vill och ska absolut inte köpa i djuraffär)

11. kroppsspråk? 

Kommer säkerligen på mera men det är vad jag kommer på nu! :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

  • Redigerat 2021-06-03 18:13 av Cireea
Annons:
Cindy S
2014-07-30 22:14
#1

Svarar på det jag känner att jag kan.

4. Samla låda 130l på IKEA. Under 200kr med lock och "lås", man kan sätta in nät i locket. Vattenflaska med sugproppar har jag hört fungerar bra när man inte har galler.

6. Sandbad/toalett, ge toalettpapper som bomaterial, någon trägren att gnaga på. Inget plasthus, ifall de gnager på det, men trähus för hamstrar, eller använd matkartonger som hus/lekplats och sen tunnlar och klättermöjligheter. Jag använde ett stort trähus så att jag kunde ställa vattenskål+matskål där, och hamstern hade en till "nivå" i buren att röra sig på.

9. Osäker på hur ofta, men annan mat än kött fungerar bra med, t.ex. vissa grönsaker och frukter, pasta och barnmat(jag fryste in Barnmat i silikonsiskubsformar för portionsstorlekar).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Tessan01
2014-07-30 22:50
#2

Hej vad såklart att du är intresserad av dom här små djuren! 1. Om du vill ha en gosgris, så rekommenderar ja Guldhamstern. Men den är den största arten. Om du vill ha en mindre, skulle jag rekommendera Campbells eller VV ( Vinter Vita ). Är dock inte så inatt på dom dvärgarna så någon annan kan svara mera hur dom är. 2. Guldhamstrarna skall ju bo ensamma. Om du väljer en Campbell eller Vinter Vit, så om jag minns rätt, så 2-3 skulle passa bra. 3. Könen spelar inte så stor roll, tycker jag. Jag har bara haft tjejer ( vet inte varför ) så kan inte svara på den frågan så bra. 4. Som #1 skrev, så största SAMLA lådan ( 130L ) skulle jag rekommendera. 5. Beror på lite vilket spån. Jag använder själv Dogmans spån. Köpt från Coop, för 29kr för 25L. Bra pris tycker jag. 6. Sandbad, hus, Hjul, matskål, gott om spån, bomaterial och tunnlar. 7. Jag har en hamster blandning från Dogman, köpt på Coop den med. Kostar runt 30 om jag minns rätt. Iaf under 50 lappen. Jag har den blandad med Vitakraft Vital Menu ( tror jag den hette ) köpt från Gahms för ca 30kr den med. Har två då jag tycker dom fyller varandras "hål". 8. Fungera som hamster mat? Nej, det skulle jag inte säga. Då hamsterns mat består av fröer osv… 9. Man bör ge en hamster lite protein rikt ca. 1 gång i veckan. Då går kokt ägg bra som ett exempel. Hur mycket får nån annan svara på ^^ 10. Runt 200-250 brukar det vara. 11. ? OBS: Använd aldrig hamster vadd åt nån hamster. Den kan tråda sig så hamstern kan fastna. Rivet toapapper fungerar utmärkt. Sedan skall man INTE ha Hjul åt en hamster som är under 5 månader, när den är ca. 5 månader så är den färdigt växt. Man skall ha en viss storlek på hjulen också, samt ett par sorts som ej skadar hamstern. För guldar får det inte vara under 20cm i diameter, helst minst 25cm. För dvärgar så minns jag inte. Då jag inte pluggat så mycket om dom andra arterna är Roborovski ( den minsta ). Tror det var typ minst 15cm, helst 20cm eller nåt. Du kan använda sökfunktionen för att hitta trådar som kan hjälpa dig ytterligen ^^ Hoppas detta hjälpte lite! Mvh. Tessan

Fiona1234
2014-07-30 23:02
#3

Tycker du har fått bra svar av båda 😉

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

tussen12
2014-07-31 18:36
#4

Tänkte alltså att råttfoder skulle kunna ges några gånger i veckan (mkt kött i) och sedan köpa ett bra Foder och blanda i frön, skulle det kunna gå? :) Kroppsspråk, har dom det? Vill kunna förstå hamstern och se när den är rädd/bekväm :) Gallerbur är ej bra?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

 Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

 

 

fuzzie
2014-07-31 20:02
#5

1. vilken art? Vill ha en gosgris, inte för stor utan lite mindre. 

Om du vill ha en lite mindre hamster så skulle jag tipsa om vintervita dvärghamstrar då de är väldigt gosiga och de är även lite lugnare än de andra 3 dvärghamster arterna. 

2. Ensam hamster eller två? (Har dock förstått att guldhamstrar ska leva själva) 

Det är lag på att dvärghamstrar skall vara minst 2 stycken, så jaa 2 stycken hehe 😉 

3. Vilket kön? 

Kön spelar ingen roll då 2 hanar går precis lika bra ihop med varandra som 2 honor, förutsatt att man har kullsyskon eller 2 ungar från olika kullar födda ungefär samtidigt då dvärghamstrar kan ha svårt att acceptera en annan hamster (förutom sina egna ungar) när de väl nått vuxen ålder. 

4. Vilken Bur skulle ni rekommendera? Vill ha så stor som möjligt inom ett rimligt pris.  

Jag skulle rekommendera ett stort akvarium/terrarium då de är lätta att få tag på för en liten peng på blocket tex. Samt att man alltid har uppsikt över hamstern och att hamstern har en större chans att bli trygg med omgivningen och märka om man är där eftersom att de kan se ut genom glaset. De har dock väldans dålig syn så det bästa är alltid att man pratar innan man närmar sig buren så att hamstrarna hinner lyssna av var du är innan det snabbt kommer en hand ner i buren. 

Undvik alltid gallerburar eftersom de är direkt farliga. 

5. Bomaterial + underlag?  (Köper redan hem spån i storpack till kaninerna, skulle det kunna funka?) 

Jag skulle inte under några omständigheter använda mig av spån (kutterspån) till mina djur. Är absolut inte arg, men det är så att kutterspånet är väääldigt dammig och det är inte bra för något djurs luftvägar och inte dina heller för den delen. Och ofta är spånet gjort på barrträd och dessa kan innehålla terpentin som är cancerframkallande under en tids användande. 

Använd dig mycket hellre av hampaströ/lättströ då detta är mer eller mindre dammfritt och luktfritt samt att det är lätt för hamstrarna att gräva i. 

6. tillbehör? Har förstått att dom ska ha sandbad och mycket bomaterial, samt mycket tunnlar/hus/klätterställningar. 

  • Hus (helst 1 hus per hamster så att de lätt kan gå undan och få vara ifred om de vill och gärna i trä då plast är direkt skadligt) 

  • Sandbad (gärna 2 stycken då de gärna badar i den ena och utför sina behov i den andra) 

  • Broar 

  • Tunnlar

  • Hjul/Springdisk (skall inte användas före 5 månader dock) 

  • Matskål + Vattenflaska

  • Grenar (att tugga och nöta ner tänderna på) 

Tips på billig inredning som kan vara kul för hamstrarna är toarullar, äggkartonger och noga ursköljda mjölkpaket som man klipper itu. 

7. mat? Vill helst inte blanda själv. 

Det bästa är ju alltid att blanda fodret själv så att man kommer så nära deras naturliga matkälla i naturen som möjligt. Men om du absolut inte vill göra det så kan du köpa Hamster Complete som är ett helfoder med bra innehåll och näringsämnen. 

8. Skulle råttmat kunna funka att ge eftersom det ofta är mer kött i detta. 

Nej, jag skulle inte rekommendera att du ger råttfoder till hamstrarna eftersom att det fodret är specialanpassat för just råttor. Köp då istället Hamster Complete som jag beskrev ovan. 

9. Hur ofta ska kött ges och hur mycket? 

Jag ger mina hamstrar proteiner en gång i veckan ungefär och då ger jag rått nötkött någon gång emellanåt, dock inte jätteofta utan då ger jag oftare lite ägg. Jag har inget direkt mått jag går efter, utan de får en liten äggbit var eller en liten klump kött var i skålen som de får Färskmat i. Jag brukar även ge Barnmat till dräktiga, digivande eller underviktiga hamstrar. 

10. Vad brukar priset ligga på en hamster? (Vill och ska absolut inte köpa i djuraffär) 

De flesta uppfödare som är registrerade eller medlem i en förening brukar ta mellan 200-250 kr per hamster och oftast mellan 300-400 kr för 2 hamstrar. 

11. kroppsspråk? 

Vad är det du vill veta om kroppsspråk? Glad

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Cindy S
2014-07-31 20:19
#6

#6 Kinesisk dvärghamster kunde man kanske ha själv? Var det inte så att de lätt bråkade?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
fuzzie
2014-07-31 21:13
#7

#6 Det är delade meningar om kineserna, men samma lag gäller för dem och allt som oftast så funkar det väldigt bra med en burkamrat. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Upp till toppen
Annons: