Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 1616 ggr
Misscat
4/16/14, 8:27 PM

Kull

När man har fött upp en kull med dvärghamstrar. Är man inte automatiskt uppfödare då? Är inte med i Guldhamsterföreningen eller Dvärghamsterhamsterföreningen. Ingen av hamstrarna är inte ställda. Jag kanske tänker fel när jag tycker att man är uppfödare när första kullen är född. Även om man ej är registrerad uppfödare.

Annons:
jossa5
4/16/14, 9:29 PM
#1

Jag skulle väl påstå att du är uppfödare när du har ett mål med din uppfödning, samt tagit några kullar. En kull räcker inte, för det kan man få om man köper hamster från djuraffär.

Men om du har ett mål, tex att få fram fina svarta campbells, och sen är noga med vad du köper in för djur att para med.
Och parar för att nå ditt mål, så du inte bara parar hamstrar bara för att få bebisar. Det är inte så seriöst.

Men man behöver inte vara med i en förening för att vara uppfödare. Dock kan man ju gå med i en förening för att bli registrerad uppfödare hos dom. Det kan ses som en kvalitets-stämpel då föreningar oftast har lite regler man bör följa.

Så i Sverige finns ju två föreningar, Svenska Hamsterföreningen där man kan ha både guldhamster och dvärghamster, samt gerbil. Och sen finns Svenska Dvärghamstersällskapet som bara är för dvärghamstrar.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Misscat
4/16/14, 10:07 PM
#2

Mitt mål är imte att avla för avlandets skull. Mitt mål är att få fram lugna, trevliga, tillgivna dvärghamstrar efter friska och sunda föräldrar. Samt hålla mej till en och samma färg och pälskvalite. 3-4 kullar/år på en hona max. Då deras kroppar slits. Så avla för avlandets skull ligger ej i mitt intresse.

Misscat
4/16/14, 10:07 PM
#3

Mitt mål är imte att avla för avlandets skull. Mitt mål är att få fram lugna, trevliga, tillgivna dvärghamstrar efter friska och sunda föräldrar. Samt hålla mej till en och samma färg och pälskvalite. 3-4 kullar/år på en hona max. Då deras kroppar slits. Så avla för avlandets skull ligger ej i mitt intresse.

Odette
4/17/14, 11:39 AM
#4

#3 Tre - fyra kullar på ett år, på en och samma hona?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Fiona1234
4/17/14, 12:05 PM
#5

#3 Man tar oftast max 2 kullar per hona :).

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

jossa5
4/17/14, 12:14 PM
#6

#3 3-4 kullar på en hona sliter rejält på hennes kropp. Som #5 skrev så är 2 det vanliga man tar, för att honan ska få komma upp lite i ålder (ca 5 månader) för första kullen, och sen vila upp sig ordentligt till sin andra kull.

Sen bör man inte ta för många kullar på sin djur heller, vare sig det är honor eller hanar, för att inte sprida deras gener överallt.
Sverige har ganska liten avelsbas, så då är det bra att inte generna från en hamster hamnar överallt.

Vilken dvärghamster är det du tänker avla på?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Misscat
4/17/14, 2:09 PM
#7

Jo jag vet att det är två kullar/hona. Jag skrev max pga att det finns dom som låter sina djur få en kull. När den kullen är klar att flytta så parar man honan igen och så igen och så igem. Tillslut blir det en ond cirkel. Vi människor har egen vilja men det har inte djuren. Därför mäste man respektera vad deras kroppar tål.

Misscat
4/17/14, 5:28 PM
#8

Jag ska avla på vintervit och cambpells. Då jag har läst på om alla dvärghamdter arter men men mest om dessa och uppfödning av djur i liten skala är ej främmade för mej. Dock är det bra atr få repetition och erfarenhet av andra.

monstermash
4/17/14, 6:49 PM
#9

#8 - Varför blir du inte registrerad uppfödare då? 🤔

Misscat
4/17/14, 8:08 PM
#10

Jag har funderat på det. Men det verkar vara en lång väg att gå. Man ska kunna alla dvätghamstersorter. Man ska kunna samtliga färger och hårlag. Man ska kunna genetiken för var och en av dvärghamster arterna. Man ska kunna Temperament på var och en av de olika dvärghamstrarna. Detta har jag fått information om. Samt medlemskap 1 år.

monstermash
4/17/14, 8:14 PM
#11

Ja, det tycker jag inte är så mycket begärt för att klassa sig som uppfödare.

Misscat
4/17/14, 8:54 PM
#12

Tycker ej jag heller. Så jag håller med om att denna kunskap behövs. Jag har läst allt dock ej någit prov. Har dock inte 1 år i någon av föreningarna.

monstermash
4/17/14, 8:56 PM
#13

Om du inte tycker det är så mycket begärt så vänta med kullen tills du varit medlem ett år och lär dig allting…

Annons:
jossa5
4/17/14, 8:57 PM
#14

#13 Finns ju dock inget som hindrar att hon går med i en förening nu, samt startar sin uppfödning för att ha hunnit prova ha kull, och sen blir reggad uppfödare.
Är ju så dom flesta gör.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

monstermash
4/17/14, 9:00 PM
#15

#14 Eftersom hen tycker det är en "lång väg att gå" tolkar jag det som att all kunskap som krävs för att få regga sig inte finns. Då kan man gott läsa på och lära sig allt det innan man tar den första kullen och under tiden bli medlem i en förening.

jossa5
4/17/14, 9:10 PM
#16

#15 Jo, sant sant. Det är ju ingenting man bara ska kasta sig in i, då det handlar om liv.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Misscat
4/17/14, 10:07 PM
#17

Då jag redan tidigare i mitr liv har fött upp kullar av andra gnagare så vet jag vad jag ger mej in på. Givetvis är djur liv. Dom har känslor precis som vi och är en gåva till oss. Djur är nåhot vi ska vårda ömt. Kunskap är A och O och inte ens den mest erfarne uppfödare kan besitta all kunskap utan lär sej hela tiden något nytt. Så alla behöver vi varandras kunskap.

monstermash
4/17/14, 10:38 PM
#18

Ursäkta att jag säger det i klarspråk, men jag tycker du är väldigt flummig.

Först säger du att du ska ta max 3-4 kullar per år på en hona, du får kritik och helt plötsligt är det andra som tänker så, men att man ska bry sig om djuren osv… 

Jag kan självklart ha fel, men får känslan av att du mest säger det du tror vi vill höra och undviker frågorna. 🤔

Misscat
4/18/14, 10:51 AM
#19

Jag svarar inte på det ni vill ha svar på och vill höra. Jag skriver fritt ur hjärtat och jag undviker inga frågor jag är inte en sådan person.

Lojs
4/20/14, 12:41 PM
#20

För att svara på grundfrågan så anser jag att man är uppfödare så snart man tagit en enda kull, det ser jag som definitionen av ordet uppfödare, att man fött upp en eller flera kullar av ett djurslag.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Siastassar
4/21/14, 2:29 AM
#21

Håller med#20! Sen om man är reggad eller inte är en annan femma!

Upp till toppen
Annons: