Annons:
Etiketthamster
Läst 1458 ggr
[moapetrova]
4/15/14, 10:41 AM

Hittade en bur.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag ska skaffa hamster och behöver därför köpa in saker. Så jag kollade på blocket och hittade denna Bur. Jag undrar ifall denna Bur skulle passa till två dvärghamstrar? Jag  är inte mycket för rör så kommer i så fall troligtvis ta bort dem. Dock kan jag inte se ifall det är en stege upp till platån men annars fixar jag en i trä (minns inte namnet) Måtten på buren vet jag inte men ska ta reda på.  

//Moa 

Ursäkta ifall jag frågar lite mycket på i fokus. 

Annons:
fuzzie
4/15/14, 10:49 AM
#1

Tyvärr så är gallerburar inte så bra att ha till hamstrar av den anledningen att de gärna klättrar på gallret och kan då lätt falla ner och skada sig. 

Så jag skulle istället rekommendera att du skaffar ett akvarium eller en duna Bur. Dunorna är gjorda i plast med ett galler som lock som inte hamstrarna kommer åt samt att de finns i lite olika storlekar och utföranden. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

[Forest]
4/15/14, 10:50 AM
#2

Funkar säkert bra. Men här skaffa jag plastlåda och tog bort en del i locket näta det och borra lufthål på långsidorna. http://hamster.ifokus.se/discussions/4d7162f4b9cb46223907349b-hur-bor-eran-hamster-del-3

Se den jag länka. Större Bur där man får plats med en del dessutom så satte jag rör och hade över Bur (lika dan låda) efter ett tag. Dok krävde det att man gjorde större luft hål men vart super bra 🙂 Dottern hade guldhamster

Evovva
4/15/14, 10:51 AM
#3

Skulle rekommendera duna eller akvarium till Dvärghamstrar. Har haft den där buren själv när min dotter fick sin första hamster och tror att det är för brätt  mellan gallret så dvärghamstrarna kan ta sig ut. Det behövs inte mycket för att dom ska ta sig ut.

Lycka till.

[moapetrova]
4/15/14, 10:56 AM
#4

aha, då blir det nog att köra på en stor SAMLA låda, duna Bur eller akvarium. Dock kan akvarium vara ganska dyrt. Har ett 60l akvarium men tänker att det kan bli för litet. 

Är 60x30x30 för litet? 

en tack för alla svar 😃

Candy123
4/15/14, 11:10 AM
#5

Andra hade svarat innan mig

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Lexie82
4/15/14, 11:12 AM
#6

Minimimått enligt Jordbruksverket är 0.09 m2 (t ex 25x36cm) för minsta Bur godkänd för 1-2 dvärghamstrar, och minst 0.045 m2 per vuxen dvärghamster. Men dvärghamstrar är aktiva små djur och man bör alltid ge dem en så stor Bur man kan. Helst bör en ensam dvärghamster ha 30x55 cm, 2-3 hamstrar 40x65 cm och 4 stycken en Bur på minst 55x100 cm. Desto större bur- desto bättre helt enkelt!

Så 60x30 bör fungera bra.

Annons:
[moapetrova]
4/15/14, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Okej, annars så satsar jag på en IKEA SAMLA.

Evovva
4/15/14, 11:16 AM
#8

Jag hade ett med ungefär de måtten när jag hade dvärgar och det funkade utmärkt.

[moapetrova]
4/15/14, 3:56 PM
#9

#8 . Som akvariet? Men jag tror faktiskt inte att det skulle vara något problem eftersom att jag kommer även tillbringa tid i lekhage mm….

Evovva
4/15/14, 7:01 PM
#10

Ja som akvariet.

Dvärgvädur
4/15/14, 9:56 PM
#11

Ett akvarium på 60l funkar nog utmärkt till två dvärgar.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Tipsi3
4/16/14, 11:58 AM
#12

Ju större desto bättre! :) 60 l fukar säkert, men om du bara ska ha hamstrar som sällskap och inte satsar på flera burar tycker jag att du ska ta SAMLA:n! Om du har möjlighet att välja mellan 2 burar, är det bästa den största! :) 

Men om du kommer ha flera burar och inte har plats så kanske det bästa är 60 l akvariet ;)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Upp till toppen
Annons: