Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 578 ggr
KristinL
4/14/14, 7:15 AM

Svullen mage

Hej Har läst det någonstans men kan bara inte hitta det. Varför svullnar hamsterbebebisarnas mage? Kan det förhindras? Åtgärdas?

Annons:
Lojs
4/14/14, 1:09 PM
#1

Om det är svällmage du menar så har jag skrivit några ord om det i den här artikeln: http://hamster.ifokus.se/articles/523871b3ce12c44241000c33-risker-i-guldhamsteravel?articles-1
Det finns dock inte så mycket vetenskaplig information att få tag på tyvärr.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KristinL
4/14/14, 2:31 PM
#2

Tack just den hade jag läst och letade efter. Då innebär det att det är kört med andra ord :/ Den första fick vid 10dagar, den andra dig vid 11dagar trots att vi inte hann se någon mage och den tredje svullnade på dag 14 :( Två är fortfarande pigga men när är man "säker" ? Tack för svaret :)

Lojs
4/14/14, 4:52 PM
#3

Dag 14 är väldigt sent efter vad jag förstår, så det borde vara rätt säkert efter det. Jag brukar känna mig ganska trygg efter ca 12 dagar när jag inte haft några fall i en kull.

Jag har inte särskilt stor egen erfarenhet av svällmage utan detta är vad jag lyckats läsa mig till från personer som drabbats.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KristinL
4/17/14, 10:43 PM
#4

Har varit in i flera djuraffärer. I en hade tjejen jobbat i 14år och aldrig hört talas om det och i den andra har gubben fött upp hamstrar i 30år och aldrig hört talas om det heller. Han trodde snarare på "svältmage" dvs samma effekt som de får i riktigt hungersdrabbbade områden. Om det beror på att mamman inte har tillräckligt med mjölk eller valde bort av andra skäl kunde han inte svara på

Lojs
4/18/14, 7:39 AM
#5

#4 Djuraffärspersonal brukar ha sina specialområden och kanske inte vara så insatta i andra bitar, som till exempel avel. Proteinbrist (vilket svullna magar på barn i svältdrabbade områden brukar bero på) stämmer dels inte på symptomen, dels borde det då drabba hela kullen och inte bara slumpmässiga individer av ungarna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: