Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1282 ggr
[[Mellebelle]]
2014-04-11 21:31

Lejonkungen-kullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inatt föddes 11 små efterlängtade mirakel! 

Allting gick jätte bra och Vodka tar hand om dom så bra! Världens bästa mamma 🙂

Nu hoppas vi att alla 11 klarar av natten och helgen ❤️

Följ gärna med bebisarnas utveckling!

Mer om kullen m.m finns på våran hemsida http://melviks.hemsida24.se/

Annons:
monstermash
2014-04-11 21:46
#1

Vad roligt, stort grattis till kullen! Håller tummarna att de små klarar sig allihopa och följer självklart tråden. Ser fram emot massa bebisbilder när de blir äldre. 😉

[[Mellebelle]]
2014-04-11 22:37
#2

tack! :) en väldigt efterlängtad kull det här!

absolut kommer massvis med bilder 😃

monstermash
2014-04-11 22:37
#3

Hur kommer det sig att de är mirakel, några speciella omständigheter? 🙂

[[Mellebelle]]
2014-04-11 22:41
#4

#3 njaa skrev väl egentligen bara så :) men det tog sig ju inte första gången, men andra gången så blev hon ju dräktig. Så dom är som våra små mirakel :)

Cireea
2014-04-12 11:19
#5

Håller tummarna att systrarna håller sina små bebisar vid liv 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[[Mellebelle]]
2014-04-13 19:10
#6

jaa! :D hur många blev det i din kull? 🙂

Annons:
Cireea
2014-04-13 19:21
#7

Tequila fick fem 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[[Mellebelle]]
2014-04-14 12:45
#8

härligt! :D

[[Mellebelle]]
2014-04-14 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

9 bebisar kvar ca 3 dagar gamla!

[[Mellebelle]]
2014-04-14 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Även en bild på Vodkas bebismage ca 2 dagar innan födseln!

ebbamedruby
2014-04-14 14:52
#11

Får man lägga upp bilder på ungarna innan de öppnat ögonen? 🤔

[[Mellebelle]]
2014-04-14 15:09
#12

klart man får :) man ska inte röra dom bara :)

monstermash
2014-04-14 15:10
#13

#11 Hamster har inte samma regler som Kanin har.

Annons:
Cireea
2014-04-14 15:12
#14

Så länge man inte stressar mamman när man fotar så borde det ju inte vara någon fara med bilder. 

Hittar inget i Skrivregler heller om att man INTE får lägga ut bilder på bebisar som inte öppnat ögonen.. men jag kanske har missat något? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

monstermash
2014-04-14 15:14
#15

Jag tror att ebbamedruby frågade det eftersom man numera inte får fotografera kaninungar utanför boet innan de öppnat sina ögon på Kanin iFokus. Däremot får man fotografera kaninungarna även i boet så kommentaren är lite konstig i vilket fall som helst. :P

[[Mellebelle]]
2014-04-14 15:16
#16

ja vi har bara fotat ungarna då mamman varit och ätit mat  :) så vi har inte varit där och petat eller nått så! Och vodka är så lugn och fin och verkar inte bli stressad över att vi tagit en snabb bild på bebisarma :)

Lojs
2014-04-14 18:00
#17

På hamsterföreningens forum får man inte lägga upp bilder på bebisar som inte öppnat ögonen, eftersom det är så väldigt stor risk att honan blir stressad av mänsklig närhet.

Min personliga åsikt är att man inte ska lägga upp bilder på bebisar som inte öppnat ögonen oavsett forum, att man gör det visar på att det är ok och man kan ge intrycket att det är helt ok göra det och därigenom inspirera andra som kanske inte är lika noga med att inte störa. 

Det har ofta hänt att man blivit fundersam när man ser bilder på en ung bebiskull och sedan skriver personen som fotat att ungar försvunnit utan synlig orsak. Det kanske hade hänt ändå, det är långt ifrån ovanligt, men ändå.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[[Mellebelle]]
2014-04-15 16:20
#18

Hm.. Tycker att det är lite konstigt de där med att man inte får ta en bild ovanifrån buren utan att varken röra mamman eller ungarna? Man måste ju ner med handen i buren för att ge mamman mat tex så då stör man ju ungarna mer än att ta en bild ovanifrån utan att ens störa dom precis?

Lojs
2014-04-15 17:05
#19

#18 Grejen är att det är rätt ovanligt att honom lämnar ungarna öppet när hon äter, så de flesta skulle få pilla undan bomaterialet för att kunna fota boet och det är absolut inget att uppmuntra.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cireea
2014-04-15 20:42
#20

Jag tar bilder om ungarna syns tydligt utan att jag ska behöva pilla och sen kan man ju tycka att det inte alltid går att leva efter vad andra ska tycka/tänka om saken. Jag vet att mina bilder är tagna utan att mamman blivit störd (alltså utan att pilla, använda blixt eller flytta på honan) och så länge jag med säkerhet känner att det jag gör är rätt så tänker jag inte låta bli att ta en bild på ungarna bara för att andra, oftast yngre eller oerfarna/icke pålästa, ska tro att det är okej. Det är upp till var och en att ta sitt ansvar. 🙂

Sen får alla andra göra precis hur dom vill men det är i alla fall min åsikt när det kommer till att fota bebisar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
ebbamedruby
2014-04-16 17:34
#21

Menade inget illa med det jag skrev hehe :) men då vet jag.

Zaviie
2014-04-16 20:46
#22

Jag håller med Lojs #17 !

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Be-Bopz
2014-04-16 22:46
#23

Som Lojs skriver, honan brukar inte lämna så öppet utan vill man få sig en titt så måste det pillas i boet, även om du inte rör bebisarna så rör du ändå pappret och bara det kan stressa upp en hona. Bara att du är i närheten av hennes ungar.

Ser nån gång ibland trådar här på forumet där de lägger upp bilder och det ska fotas varje dag för att följa utvecklingen och helst ska bebisarna tas ur buren, ibland innan de har öppnat ögonen och sen även när de precis har öppnat ögonen, då ska det fotas utanför buren med olika bakgrunder osv, varför?!?! Respektera djuren du föder upp!
Sen undrar de varför honan inte tar hand om dem eller varför hon tar död på dem? Är detta inget ni själva funderar över när ni ser trådar där bebisarna ska fotas och de försvinner en efter en?

Självklart ligger ansvar på varje person, men som uppfödare så är du även en förebild för många kanske yngre personer.

Sen kan jag tycka att det är lite barnsligt att säga att man ska minsann inte leva efter vad andra tycker och tänker.

Tycker att HIF oxå kanske borde införa detta med att inte får ha bilder på ungar innan de har öppnat ögonen, just så att oerfarna kanske kan få en bättre förståelse för detta med att respektera en hona med ungar.

Fiona1234
2014-04-16 23:12
#24

#23 Väldigt bra skrivet :). Många skriver ofta i sina trådar att man hade ett högt antal hamsterungar i början men att de en efter en börjar trilla av. Ägaren till kullen förstår inte varför, vilket då är ganska självklart enligt mig då det står överallt att mammorna blir stressade och dödar ungarna om de får fel lukt/känner sig otrygga. Men många verkar tyvärr inte förstå detta… I mina kullar så har alltid alla ungar varit nerbäddade ganska ordentligt med papper och inte en unge har knappt visat sig, vilket måste nästan ha resulterat i att du har öppnat upp lite i boet eller har haft för lite bomaterial? Jag brukar titta lite försiktigt på ungarna när de kommer utspringande ur boet vid 1-1,5 veckas ålder. Eftersom dessa bilder på forum alltid startar OT diskussioner så tycker jag att dessa bilder inte borde få synas på HIF. Folk blir oftast irriterade på varandra vid dessa bilder.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
2014-04-16 23:29
#25

Självklart håller jag med om att man inte behöver ta bilder hit och dit bara för att eller att plocka, peta och hålla på runt boet när bebisarna är så pass unga och man behöver inte heller lägga ut dem på forum där just sådana här diskussioner uppstår. Jag låter buren där mamman är vara så mycket jag kan tills ungarna är ca 14 dagar men ett par gånger när boet legat helt öppet har jag smygtagit en bild och ser inget fel med det eftersom jag inte ens rört för att få just den bilden. Men alla har vi olika åsikter så jag tänker inte förstöra den här tråden på grund av något som diskuteras hela tiden som dessutom eskalerar ganska snabbt. 🙂

Jag ser det bara som att jag inte kan ta ansvar för vad andra gör men jag är alltid noga med att förklara för de mer oerfarna att man inte ska röra i boet när bebisarna är små sen om dom väljer att ta del av den informationen eller inte är upp till var och en.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[[Mellebelle]]
2014-04-17 00:08
#26

tycker att det får räcka nu med den disskutionen. denna tråd handlar om vår kull inte om hur vi ska ta kort på ungarna. Och vi anser att inte vi stört vår hona eller gjort något fel så nu tycker jag att vi lämnar det. Annars kan vi lika gärna stänga ner tråden om det ska vara en massa kalgomål på det.

Det är inte så att vi tagit bild varenda dag på dom och INTE tagit ut dom så tror nog vi vet bäst hur vi har hanterat när vi har tagit dom här två bilderna. Så tack för mig! om ni ska fortsätta disskutera om det vill vi inte dela med oss utav våra hamstrars utveckling.

Be-Bopz
2014-04-17 00:53
#27

#26 Förlåt att jag svarar, kände att jag var tvungen :)
Klagomålet är inte enbart mot dig, detta är inte första gången det är på tapeten, tror det är ett ämne som poppar upp när en tråd som din visas, det är många åsikter ang detta ämne. Förhoppningsvis fick du och ngn mer en tankeställare :) Lovar att inte störa mer ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: