Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1111 ggr
Prins Opal
3/3/14, 9:05 AM

vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi undrar vilken färgteckning Peggy har. Pappan är vit, svartögd mörkörad och mamman är normalfärgad.

Annons:
Prins Opal
3/3/14, 9:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fler bilder på henne

Prins Opal
3/3/14, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mer bilder

Lojs
3/3/14, 9:15 AM
#3

Är någon av föräldrarna från djuraffär? Hon ser ut som vad djuraffärerna kallar för "dalmatiner-hamster", har för mig att det är en blandning av ds och den där recessiva prickiga färgen som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu. ^^ I alla fall, en färg som jag tror bara finns hos djuraffärshamstrar och relativt nya importer från större mässor, tror inte vi i SHF har någon standard på den ännu.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Rax
3/3/14, 9:16 AM
#4

Polywhite (?)

Rax Hamstrar på facebook.

Anna-Helga
3/3/14, 9:27 AM
#5
Lojs
3/3/14, 9:36 AM
#6

#4 Precis, polywhite var ordet jag letade efter. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Prins Opal
3/3/14, 10:54 AM
#7

Föräldrarna är från varsin uppfödare, (mins inte exakt vilka och alla papper ligger i lådor). Men jag har lyckars få 3 liknande till med samma par och även 2 med samma hane och en annan hona.

Lojs
3/3/14, 11:08 AM
#8

#7 Även uppfödare kan ju ha djuraffärsdjur, det är en färg som är ovanlig hos uppfödare, men väldigt vanlig i djuraffärer.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

wildalia
3/5/14, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Detta är en polywhite från Danmark. Mkt fin. Utställd är den oxå :-)

wildalia
3/5/14, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Denna är oxå polywhite från DK.

Roonja
3/5/14, 12:48 PM
#11

Är det säkert att mamman inte är ds/polywhite istället för vit sö mö? Skulle också säga polywhite. Det är ju en recessiv gen som alltså kan dyka upp om båda har generna för en teckningen. Vet att Frida(tror jag det var) fick en sobel polywhite bärare för över ett år sedan så generna finns ju i Sverige men det är ju ovanligt såklart. Sen har jag sett djuraffärer med hamstrar som varit polywhite. Så där finns det nog flera eftersom de importerar.

mocchino
3/5/14, 8:52 PM
#12

Om pappan had varit sö mö vit så hade alla hans ungar blivit silvervarianter så det ser mer ut som att pappan är nån slags vitteckning.

// Nathalie

Roonja
3/5/14, 8:54 PM
#13

#12 Ja men just ja! Det är ju sant, det tänkte jag inte ens på! :) Det är precis som Nathalie säger så hon kan inte vara vit sö mö! 🙂

Annons:
Prins Opal
3/5/14, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det här är pappan. Köpte honom som vit sö mö.

Prins Opal
3/5/14, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och här är mamman.

mocchino
3/6/14, 12:27 AM
#16

Har pappan fläckiga öron? Tycker det ser ut så och det är ett tecken på att han är vittecknad. Vad har pappan för föräldrar? Dvs vad är deras färger? För att det ens ska kunna komma en vit sö mö så måste båda föräldrar vara nån slags silver som även bär på creme.

// Nathalie

Be-Bopz
3/6/14, 3:04 AM
#17

Pappan är vitteckand, det ser man på öronen :) Hade han varit vit sö mö så hade öronen varit svarta.

Roonja
3/6/14, 8:12 AM
#18

Ja eller bruna öron, utan fläckar. :) Men som de ovan säger så är han vittecknad. Största sannorlikhet är ju faktiskt att han är ds och även hans unge. Nf ds. :)

Odette
3/7/14, 12:21 PM
#19

Såå vacker teckning! 😘

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Kilala
4/23/14, 12:03 AM
#20

umm då det är jag som är uppfödaren till pappan så kan jag berätta att hans syskon blev i följande färger….Svart, Crem & Svart ds…

deras mamma är Zobel ds och deras fader är svart…

Mvh Susanne

Annons:
Roonja
4/23/14, 8:09 AM
#21

#20 Kom ihåg att det inte är att rekommendera att para cremebaserat med svartbaserat. Sobel och svart kan ge mycket beroende på vad de bär på men de kan inte ge vit då vit består av två anlag silver. Jag skulle då gissa på att pappan är svart dominant spot men med väldigt mycket grundfärg så det vita nästan inte syns? Kanske är någon dold ds också? :) Annars kan det inte förklara pappans färg. :)

Upp till toppen
Annons: