Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 17675 ggr
Dominic340
2013-10-16 15:30

Hamsterboll bra elr ej?

I slutet på veckan så anländer min älskade nyinköpta hamster som heter Willy The Killer :D 

Och jag funderar på att köpa en hamsterboll till han! 

Men jag undrar om bollarna verkligen är lämpliga för hamstrar(å andra smågnagare) eller om det är bättre att göra en rasthage/springa fritt i rummet./Dominic340

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Annons:
Flygandebanan
2013-10-16 15:36
#1

Jag tycker att du kan låta honom springa fritt eller i en rasthage/Samlalåda/ditt badkar.

Om du inte ha en hund/katt ect.. Då är ju såklart en hamsterboll att föredra 😉

Om du tex släpper ut din hamster i ditt rum så titta alltid innan var och under vilka möbler han kan ta sig under.. Upp in i osv.. Om det finns några hål in i väggar/golv/garderober.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Dominic340
2013-10-16 16:09
#2

Ok! Tack för tipset. nej jag har varken hund eller katt tack o lov! :)

Men jag ska nog ta å inspektera rummen! Så att busen inte kan ta sig iväg nånstans!

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Rebornbabyn
2013-10-16 16:11
#3

Hamsterboll funkar bra för mina hamstrar! :)

Vissa hamstrar älskar att springa i såna bollar medans andra hamstrar bara blir stressade. Man får testa och se! :D

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[SisselaJ]
2013-10-16 16:17
#4

Jag har fått intrycket av att de hamstrar jag haft bara blivit stressade av sin hamsterboll! 😕

Det är ett väldigt smidig sätt att rasta sin hamster på men jag upplevde att bollen hade alldeles för små lufthål då mina hamstrar nästan tryckte upp nosen i dessa för att kunna.. men det beror ju på vilken boll man har. Tyckte det var obehagligt att se de stressade och instängda i en kvav boll så jag slutade med det!

Men, det är ju helt individuellt, finns säkert hamstrar som älskar det, så det kanske är värt att testa? :) 

Lycka till med den nya hamstern! 😃

Dominic340
2013-10-16 16:19
#5

#3 Ok jag kan ju testa iaf! kul att dina hamstrar gillar den! :) Men kan inte hamstern fastna med tassen i lufthålen ooch typ skada sig? =/

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Frosstis
2013-10-16 16:42
#6

Min första hamster gillade sin hamsterboll :) jag önskade jag hade en boll till den hamstern jag hade nyss eftersom han inte ville stanna i sin hage och hade tråkigt i ex toaletten, och det e roligare när de får uppleva lite som de vill runt i huset. Se till att bara ha rätt storlek och att de inte får vara där för länge :)

Annons:
Dominic340
2013-10-16 16:49
#7

#6 Oki! Hur länge brukar dina hamstrar få springa i den? Jag vill absolut inte överanstränga honom!

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Rebornbabyn
2013-10-16 16:52
#8

#7 Cirka 15 minuter brukar vara lagom. :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Frosstis
2013-10-16 16:58
#9

Hade bara boll till min första hamster eftersom in städerska slängde locket och orkade inte köpa en ny, men han gillade den och ibland var han uppemot en timme, man får helt enkelt se hur länge de vill vara dät. Men börja med en kvart eller så under bevakning!

Dominic340
2013-10-16 17:09
#10

yapp! Det ska jag :) Åhh, vad jag längtar tills han kmr :D Orkar inte vänta tills slutet av denna vecka!!

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Flygandebanan
2013-10-16 19:48
#11

Lycka till! 🙂

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

ebbamedruby
2013-10-16 20:34
#12

Ett tips, om du inte har inbyggda garderober, kolla under dem, alltså på den lilla biten som sticker ut, det finns ofta håll uppåt där hamstrarna kryper in. :) 

Sen har jag aldrig haft en hamster som tyckt om att bita på hårda sladdar, utan bara mjuka (passa din macladdare om du har en, hahaha, har bitmärken på den). Ja, och kolla efter vad du har under sängen typ.  Veckla gärna upp gardinerna också så hamstern ej klättrar i dem.

Inte konkret svar på frågsn men om du vill ha din hamster löst i rummet så :D

Frosstis
2013-10-16 20:42
#13

#12 Mina hamstrar har rymt in i det hålet i min inbyggda garderob flera gånger så TS kolla där!

Annons:
Dominic340
2013-10-16 20:58
#14

#12 #13 Det ska jag absolut göra! :) När jag bodde i ett familjehem år 2004-05 så berätta familjens dotter (hon var runt 20-22 då) Att hennes första hamster Micro hade rymt ner i….Avloppet!!! 

Sedan hade han krypit upp igen….kolsvart!! xD Så kan det gå när man inte har hamstrar under kontroll medans de är ute! Haha men det gick bra för hamstern iaf. .)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

MarieMarguerite
2013-10-17 09:48
#15

#5 jag köpte en hamsterboll till min dvärghamster, tänkte att hon skulle få utforska hela lägenheten i mellan åt, annars så rastas hon på min bonusdotters rum, där jag plockat upp allt hon kan klättra på å i i sängen under tiden hon är där.. Nå åter till bollen.. Köpte den och stoppade in min lilla snuff.. Men som du skrev å fråga om så var luft hålen så pass stora så hon slank igenom med tassarna, som nästan satt kvar i hålen medans bollen rullade, ja stoppade den genast å slängde bollen! Kanske bättre för guldhamster med större tassar! :)

Emmaslindh
2013-10-17 12:30
#16

Min guldhamster (och min dvärghamster, men hon är inte så intresserad av bollen) har boll som hon får springa i några minuter om dagen. 

Dock gör jag alltid en "arena" av att lägga handdukar rullade på långsidan i en stor ring som Kimberly sen får springa runt i bollen i… Det är ju skaderisk när hamstern krockar med saker hela tiden, så när hon är i sin arena så krockar hon bara "mjukt" och jag vet vart jag har henne någonstans desutom :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Dominic340
2013-10-17 12:59
#17

#16 Det var ju smart!  Jo väggarna e ju rätt hårda särskilt när dom kommer springandes i en boll! Annars så kanske det funkar att göra en ring av t-shirts om handdukarna e i tvätten t.e.x :)

Känner mig dock lite oroad p.g.a det finns lufthål i bollen å jag e rädd att han kommer att fastna med foten så att han bryter den å det vill jag ju inte! =(

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Emmaslindh
2013-10-17 13:06
#18

#17 ja det gäller ju att kolla så att det inte är stora springor i bollen vilket det på många bollar är! Min boll har hyfsat små lufthål och Kimberly har aldrig fastnat och det verkar inte som att hon får ut tassarna där heller.. :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Erica❤
2013-10-17 15:59
#19

Jag tycker att hamsterboll är inte bra för dom är så instängda i bollen jag låter mina hamstrar springa fritt i mitt rum och det älskar dom

Tipsi3
2013-10-27 10:38
#20

Min kompis guldhamster Molly (Har själv inga erfarenheter eftersom min guldishona inte kommer förrns i december) älskade bollen! det var små hål, men många! Så jag rekommenderar att du provar! Men om han inte gillar bollen så är det smart att spara den endå, han kanske ändrar sig efter några månader? 😉

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Annons:
The Idizen
2013-10-27 10:41
#21

Min lilla hamster älskar sin boll och blir superglad så fort hon ser den. :)

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Dominic340
2013-10-27 10:52
#22

Jodå! Har köpt en nu! Å han fullkomligt ÄLSKAR den! :D Så fort han e vaken å jag tycker det e dax att motionera så visar jag Willy bollen å han hoppar direkt ner i den om han får chansen! 

Dessutom så e det lite hjärngympa för hon med då han måste lista ut åt vilket håll man ska svänga för att inte krocka å ja har sett Willy gör värsta u-svängen 😂 Ser skitskoj ut! haha

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Tipsi3
2013-10-27 10:59
#23

Vad kul att han gillar den!

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

[chibii]
2013-10-29 21:56
#24

hur stor ska en hamsterboll vara  för en guldhamster ??

Frosstis
2013-10-29 22:36
#25

#24 Minst 20 cm

Cafesinner
2013-11-09 15:27
#26

Så länge den är stor nog är jag för det! Min Yuki ÄLSKAR sin boll. han har dock växt ur den nu.

vendelay
2017-01-21 16:52
#27

Väldigt gammal tråd men hur avgör ni ifall hamstern gillar bollen eller blir stressad av den?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
en_person
2017-03-14 18:32
#28

#27 man kan t.ex. testa att ha i den en gång, och när man ska testa igen så låter man hamstern välja om den vill gå in i bollen eller inte. På det sättet ser man om hamstern vill vara i bollen eller inte, och antagligen gillar den inte bollen om den känner sig stressad av den

Meja H
2017-03-14 19:14
#29

Det dåliga med bollar är att hamstern inte har tillgång till mat och vatten, den kan inte komma ut ur bollen när den vill det och vissa kan bli så stressade så att dom dör❤️ Men det är olika till olika hamstrar vissa gillar väl det men det skulle inte vara så kul att bli instängt i en boll utan mat och vatten och att inte kunna gå ut när man vill.

wildalia
2017-03-14 21:54
#30

Alla mina 4 guldhamstrar springer i boll varje dag. Dom stressar inte. Det syns tydligt de dagar dom inte kommer ut i sina bollar. Dom håller på att riva burarna och för ovösen under natten. När dom har sprungit iboll under kvällen är dom lugna och goa i sina burar under natten. Jag testar både att låta dom springa lös i badkar, hallen och i annan hage. Det enda dom gör är att leta utvägar. Här stressar dom mkt mera. Så mina hamstrar fungerar mkt bra i sina bollar. Men det är väldigt inviduellt.

Sara:)
2017-03-15 17:56
#31

Använder själv inte hansterbollar då jag hellre låter hamstrarna springa fritt i t.ex min säng eller i badkaret. Har upplevt att många hamstrar blivit stressade av det men har även sett hamstrar som verkar rätt lugna i sina hamsterbollar, så antar att det är individuellt.

Dominic340
2017-04-24 17:47
#32

Oj, Såg inte att folk skrivit i den förns nu xD var ju några år sen willy vandra på denna jord :( Han gick bort våren 2015 drygt 1,5 år efter att ja köpte han i affären… men ja tror han var minst ett halvår äldre än så för i butiken var han redan vuxen å alla andra var ungar men ja ville rädda honom :(

Idag har ja dock inga hamstrar fö närvarande, deras korta livslängd gjorde att ja inte orkade med sorgen varje gång de åldrades för att sedan vandra vidare :'( Men helt djurfri e ja inte! :) Har för närvarande tre marsvinstjejer, varav den ena har ja haft i tre år, den andra i två å den sista sen nu i vintras :)

Tycker dock det e kul att se att tråden e aktiv för skulle man få sig en tankeställare över att införskaffa en hamster i framtiden och då givetvis hos en väletablerad uppfödare inom SHF! :)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Upp till toppen
Annons: