Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 5130 ggr
[Marro98]
2012-08-12 11:57

Stamtavla?!

Ni som har koll på vad man får göra & inte göra:
Får man göra egna stamtavlor till sina hamstrar?

Skrev på en annan sida att jag ska starta en uppfödning. Och att hamstrarna inte kommer att vara reggade men dom kommer att ha stamtavla.

Då fick jag ett svar att man inte fick det. Är ganska kluven..

Så min fråga är om man får göra egna stamtavlor utan att vara reggad uppfödare?

Väldigt tacksam för svar!

Annons:
[Em_I_Am]
2012-08-12 12:56
#1

Jo du kan göra egna, men då tycker jag att man tydligt ska skriva det på hemsida och i annonser. Jag tror många tar för givet att man får en "riktig" stamtavla om man bara skriver att stamtavla medföljer till exempel.

Sen beror det lite på vad man är van vid. I kaninvärlden får man inte säga stamtavla om det inte är en riktig stamtavla. Egenskrivna bakgrundsuppgifter heter då härstamning. Kanske är så att folk som har eller har haft kanin eller så reagerat när du skrivit så?

Jag tycker inte det spelar någon roll vilket ord du använder dig av, så länge det framgår att du skriver dom själv.

Flöffo
2012-08-12 12:57
#2
[Marro98]
2012-08-12 13:00
#3

#1

Självklart kommer jag att skriva att stamtavlan är hemmagjord! :)

Ja hon som reagerade på det har en "kaninuppföning".

Tack så jättemycket för ditt svar Emma! :)

#2
Jag menar Topas har ju stamtavla men han är inte reggad. Så jag blev lite kluven :P
Nu vet vi iaf! :D

[Em_I_Am]
2012-08-12 13:01
#4

Aha, ja ni ser. Det är Kaninfolk det. Inte hamsterfolk som säger så ;) Men du kan skriva härstamningsbevis istället.

Jag tycker däremot det är konstigt egentligen. En stamtavla från en förening är väl mer BEVIS om hamsterns bakgrund än ett egengjort papper. Men men vill folk att man säger härstamningsbevis så kan man väl göra det. Ifall någon arg kaninmänniska skulle se det hihi ;)

Flöffo
2012-08-12 13:02
#5

Jag länkade denna tråden i min tråd om det är okej för er två?

Annars hinner jag ta bort länken.

//Flöffo

[Marro98]
2012-08-12 13:13
#6

#4
Hahaha jag skrev i tråden att det oftast är kaninfolk som säger då ;)

Jag kommer iaf att säga stamtavla ^^
Ska skriva tydligt på min hemsidan att dom är hemmagjorda :)

#5
Det spelar ingen roll för mig! :)

Annons:
[Emma--]
2012-08-12 14:08
#7

Så länge man är tydlig att det inte är en riktig stamtavla så :P en kompis skulle köpa en råtta en gång och den skulle få med stamtavla. Det var ett A4 där uppfödaren med en penna skrivit namn på föräldrarna och morföräldrarna. Och ingen hade stamtavla. Personligen skulle jag inte kalla det stamtavla dock. Hellre ett papper över härstamningen. För jag tycker det är en viss skillnad på stamtavla och härstamningsbevis. Stamtavla ska ju innehålla en viss information, och gör det möjligt för utställning m.m På härstamningsbevis på bland annat kaniner kan det lika gärna handla om blandraser dessutom :) Varför inte regga dom istället? :) går fort, kostar inte mycket alls. Och då kan man ju skriva registreringsbevis medföljer t.ex.

[Marro98]
2012-08-12 14:13
#8

#7
Jo jag vill det! :)
Men hur mycket kostar det då? & måste mna vara medlem i SHF? :)

[Emma--]
2012-08-12 14:20
#9

Jo man måste vara medlem :) Här går det att läsa http://www.hamsterforeningen.se/registrering/kostnader-1895191 Det blir ju inte någon stor kostnad/kull.

[Marro98]
2012-08-12 15:01
#10

#9
Asså guud har så svårt för att förståmig på allt det där :P
Får läsa igenom det med mamma & se hur det blir…

Min första kull kommer jag ju att ta nu i höst om jag känner mig redo osv. Det är för att se om detta är något för mig! :)
Har tidigare tagit en kull som inte var speciellt serriös :/ & den var inte helt min.
Men jag vet iaf att jag klarar av ansvaret. Jag kanske bli medlem i år & reggar dom kanske. Vill såklart men jag får se vad min mamma säger :)

moawi
2012-08-13 11:01
#11

#10 Det är inte så svårt :)
Du behöver vara medlem i SHF, vilket kostar 200 kr per år, eller 100 kr för ett halvår (dvs de resterande månaderna på detta år).

Sen ansöker du om ett registreringskonto (http://www.hamsterforeningen.se/registrering/ans%C3%B6ka-om-konto-1895150). Välj om du vill ha tillgång till stamboken eller inte. Det kostar 300 kr per år. Men man måste inte välja till stamboken om man inte vill, det funkar fint att regga ändå.

När du fått din ansökan godkänd så får du ett meddelande om det på mejl.

Sen är det bara att registrera på! :) (http://www.hamsterforeningen.se/registrering/registrera-djur-kullar-1895256)

[Marro98]
2012-08-13 11:45
#12

#11
Jaha! Så det är bara så enkelt? :)
Tack så jätte mycket Moa! Skrattande

moawi
2012-08-13 12:01
#13

#12 Japp, räkna med att det kan ta lite tid bara: att få ditt medlemskap registrerat, att få din registreringsansökan godkänd, att få stamtavlorna hemskickade o.s.v.

Så lite så Glad

Annons:
[Marro98]
2012-08-13 12:24
#14

#13
Ja det är ju sånt man får ränka med! Glad

Be-Bopz
2012-08-13 14:37
#15

Ja och kostnaden är inte alls stor, behöver du hjälp senare med registreringen hör du bara av dig till vår registrator :)
Eller så kan du självklart höra av dig till mig, jag hjälper till så gott jag kan ;)

Vänligen
Linda Kaufeldt

[Marro98]
2012-08-13 16:19
#16

#15
Tack så mycket! Skrattande

Be-Bopz
2012-08-13 16:33
#17

#16 :)

Fornuddens
2015-03-03 03:39
#18

Puttar upp en jättegammal tråd nu, men bättre än att starta en ny  med samma ämne. 
När man registrerar ungarna, behöver man också registrera sig som uppfödare, betala kostnad, och göra prov osv. Räcker det med att registrera ungarna utan uppfödarnamn?

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Fiona1234
2015-03-03 07:31
#19

#18 För att registrera en kull ungar med stamtavla så behöver du vara medlem i SHF som kostar 200kr/år. Då får du registrera ett djurslag bebisar men utan uppfödarnamnet :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fornuddens
2015-03-03 07:55
#20

Tack för svar!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Annons:
Upp till toppen
Annons: