Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 10297 ggr
Emelyy
5/14/12, 11:35 AM

Inredning i hamsterbur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hey! Glad Jo jag undrar om det är någon som har något tips på något roligt man kan bygga till sin hamster med hjälp av saker som man har hemma, typ toarullar, pinnar osv.  Hon tuggar ju på det mesta så jag har inte vågat lägga in så mycket, är det farligt om man har bomull i huset, skulle hon äta det alltså? Jag har sett att det är flera som har det men jag vågar inte lägga in det.

Annons:
Emelyy
5/14/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på min hamster Cherry och huset, som ser väldigt tråkigt ut så jag skulle gära vilja bygga ihop något roligare. Det är inte så jättestorbur så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på Glad

Hamsterlycka
5/14/12, 11:46 AM
#2

Bygg ett trähus på slöjden med stege och ruschkana på taket? ;)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[Em_I_Am]
5/14/12, 12:15 PM
#3

Du ska absolut inte ha bomull eller hamstervadd! Det är farligt eftersom de kan fastna eller kvävas. Så du tänker helt rätt och djuraffärer borde sluta sälja sånt som inte är bra för våra djur.

Plasthus är inte heller särskilt bra (gnälliga jag). Det blir lätt fuktigt, instängt o varmt där inne. Så jag hade tagit en tom kartong, till exempel ett makaronpaket, gjort en ingång genom att klippa ett hål och sedan klippa bort ena sidan på kartongen. Då blir det ett hus utan golv så att hamstern ligger direkt på burströet istället. Lägg in rivet toapapper så hon kan boa mysigt. Sen kan du kanske hitta en gren från något träd som inte är giftigt (gärna äppel- eller päronträd) som är lite grövre. Luta den så hamstern kan klättra på pinnen och komma upp på taket på huset så får du en liten hylla också. Pinnar är ju jätte bra för hamstrar att gnaga på dessutom :)

Roxie
5/14/12, 12:28 PM
#4

Oj, den där buren är på tok för liten. Jag köpte såna på ÖB för att ha som extraburar till hamsterbebisar innan flytt. Om jag minns rätt så är storleken ca 40x25x25 eller liknande. Alldeles för liten att ha som permanent Bur till guldhamster. Ett tips på billig Bur som är lätt att inreda är en stor SAMLA låda från Ikea. Eller en annan stor plastlåda. Den längsta sidan bör inte vara under 60cm tycker jag. Men i en stor låda år hamstern massa plats och du kan inreda med fina hus, grenar osv :) hus och leksaker bör vara av trä eller kartong. Av kartong kan du dessutom bygga massa roligt själv :) bara att använda fantasin!

// Sofia

Lojs
5/14/12, 12:30 PM
#5

Mina hamstrar älskar pappkartonger! Äggkartonger, förpackningar som det varit torkade ärtor, gröna linser i osv, allt sånt sparas till hamstrarna! Även papperspåsar, som typ påsar det varit havregryn i, de river jag upp så det inte ska bli så instängt så får någon hamster den sedan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alice98
5/14/12, 12:33 PM
#6

#0 Hamstrar får INTE ha bomull, dom kan strympas!!

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Annons:
Emelyy
5/22/12, 1:49 PM
#7

#3 Så hamstern skulle inte äta toapapret då tror du? Glad

#5 Är det inte faligt om dom äter kartonger och sånt? Kände en som hade marsvin och den fick ta i papper och då fick den förstoppning. Men det kanske är annorlunda med hamstar? Glad

Luisa
5/22/12, 2:51 PM
#8

#7 Hamstern kan lägga pappret i kinderna när den hamstrar men nej h*n kommer inte att äta upp pappret så det är bara att riva upp lite toa papper eller hushållarpapper och lägga in det i buren.

Och snälla ta bort det där plasthuset, det är luft tätt och släpper inte igenom fukt eller värme och då kan hamstern få problem med pälsen och huden. Dessutom kan hamstern kvävas om h*n boar för mycket. Gör hellre som några ovanför föreslog, ta kartong och gör ett hus av det.

Och nej det är inte farligt om hamsternbiter på kartong, min hamster bokstavligen strimlar alla toa rullar han får och mår inte sämre för det. Det är bara att slänga in äggkartonger, toa rullar osv…

Jag försöker låta bli att ha något av plast i min hamsters Bur dels för att det är farligare än andra material som trä och papper dels för att plast inte är så naturligt för dem.

Dessutom måste jag hålla med om att den där buren är på tok för liten. Den är typ hälften så stor som en miniduna, så köp hellre en samla låda.

Lycka till med din hampis :)

JaneCaterine
5/22/12, 3:03 PM
#9

Jag tycker att huset är på tok för litet, jag hade ett sånt till mina dvärghamstrar när jag var 13 men tycker ej att det är passande för guldhamster, sizen + att det är plast. Satsa på ett gjort i trä som är stort och jag rekomenderar att du river massa toapapper och lägger i huset, det älskar dom :) Lycka till! Glad

Nilla_93
5/22/12, 4:15 PM
#10

är det farligt när hamstrar gnagar på plast ?? mina små färsäker äta upp vattflaskan

Jag köpte en jätte stor hundmatskål till mina som jag har Sand i som är i lekhagen väldigt rolig badplats och det kan finnas gömställen under.

om du har en äggkartong riv i papper i den och göm lite favorit frö då har din hamster sysselsättning i många timmar

Lin05zie
7/21/17, 10:46 PM
#11

Jag byggde ett trähus för ett par år sen nu när jag skaffade hamster kom jag på att det kunde komma till användning ;)

Kex!
7/22/17, 9:08 AM
#12

#10 ja det är farligt om dom sväljer plasten! skaffa en vattenflaska i glas :3

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

💕alizzen💕
9/4/17, 3:29 PM
#13

Buren är som sagt på tok för liten! Det finns bra "burar" på IKEA, vet dock inte vad de heter men du hittar säkert något bra ;). Köp också ett nytt hus i trä (elr så bygger du själv) bra med utrymme. Hamstervadd är heller inte alls bra för hamstern, då den kan kvävas. Du kan bygga många roliga grejer till din hamster, använd fantasin :). Du kan tex göra någon slags klättersak, det brukar de gilla :). Du kan också ta äppelträdsgrenar och lägga in, så kan hamstern både klättra o slipa ner sina tänder. Såg också att det inte var något Hjul i buren (eller så har jag sett fel), men iaf så brukar de flesta hamstrarna gilla att springa i Hjul, du kan köpa bra Hjul i djuraffärer. Men köp då ett stort Hjul så att hamstern kan springa raklång. Lycka till! :)

Annons:
[Chicrest]
9/4/17, 3:55 PM
#14

Tråden är från 2012…😉

[KatarinePierce]
9/6/17, 4:14 PM
#15

#14 HAHA ja

💕alizzen💕
9/6/17, 4:40 PM
#16

Ja, jag vet.. Insåg det nu ;) haha

Upp till toppen
Annons: