Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4369 ggr
Lojs
2011-06-07 12:07

Inavelsgrad?

Jag har försökt kika runt lite, men hittar inte svaret på min fråga.

Om jag inte minns fel så på hund är den högsta rekommenderade inavelsgraden 6,25, vilket motsvarar kusinparning. (Dvs kusinparning är ok, men inte mer.)
Hur är det på hamster, finns det högsta rekommenderade inavelsgrad på samma sätt? Eller generella riktlinjer?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
HamsterMarie
2011-06-07 17:28
#1

Jo om jag inte tänker helt fel så är det samma för hamstrar, alltså kusinparning men inte närmare släkt. Glad

goldenhamsters
2011-06-07 18:23
#2

Förut så avlade uppfödare på syskon och förälder och barn parningar. Det gjorde dem för att ex. denna gen hade otroligt fint långhår och då skulle en syskonparning kanske ge ännu bättre hår.

 Hamster inavel är inte hemskt som ex. människoinavel.

Vet inte hur det är nu för tiden med hamsterinavel hur lagligt det väl är. Fast vet att rätt många uppfödare är rätt anti mot det.

Det är inget för nybörjare i alla fall. Bara uppfödare som verkligen vet vad dem håller på med och känner hela hamstern stamtavla väl.

Mvh Alicia.


Lojs
2011-06-07 18:34
#3

Jo, det förstår jag att man måste känna sina linjer väldigt väl för att kunna ha en högre inavelsgrad, jag frågade mest för att se hur det låg till just på hamster.
Jag började fundera när man pratar om sina linjer som jag läst om på olika hamstersidor, linjeavel på hund brukar betyda en viss inavelsgrad, men ofta ingen hög sådan.

Tack för era svar!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ellenfyrkant
2011-06-08 17:43
#4

Rekommendationer finns det säkert och eftersom närmre släkt än kusinparning gäller hundar likväl som människor (på det sättet att giftermål är ok mellan kusiner) så borde det vara samma rekommendation för alla arter, generna betéer sig ju likadant oavsett vad vi är för art. Men lagstiftning har jag inte sett av någon art för inavel.

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
2011-06-08 19:08
#5

Det finns flera uppfödare som kör på linjeavel för att stärka en speciell sak i linjen. Om det så är pälskvalitet, storlek eller någonting annat. Pappa med dotter, syskon med varandra osv.

Det är väl ingenting man direkt rekommenderar om man inte är väldigt insatt i stammen. För visst fördubblar men de goda egenskaperna, men man dubblar också de dåliga. Om det ligger någon sjukdom i släkten så får ju hamstern dubbelt upp utav de generna.

Dumbo-
2011-06-08 20:08
#6

 #5 Så det blir inga missbildningar av att para "dotter & pappa" och "mamma & son" ?

Annons:
UlrikaD
2011-06-08 20:09
#7

#6 Om man fortsätter att avla snävt vidare neråt så kan det bli det. Men inte i första generation, förutsätt då att det är en frisk släkt det handlar om.

[GeeGee]
2013-06-24 18:58
#8

En liten fråga till. Om man då köper en hamsterhane som är parad mellan typ far och dotter eller mor och son, bör den gå i avel överhuvudtaget då? Dvs vill uppfödare använda hanen i avel även om de vet att den är släktparad? Eller väljer man en annan hane? Eller spelar det ingen roll?

mocchino
2013-06-25 00:52
#9

#8 Så länge avkommorna blir friska och du har för avsikt att sedan para ut den men en obesläktad eller en som kanske är släkt på längre håll så är det ju inga problem. Men jag har för mig att man inte rekommenderar att inavla flera generationer men någon gång gör inte så stort skada förutsatt att det är en frisk linje och det märker man ju också vid en eventuell tillbakaparning. :)

// Nathalie

Tazzar
2013-06-25 01:02
#10

#8 Jovisst kan man avla vidare på dem, såvida det inte är något fel på hamstern. 🙂 Samt så länge man är medveten om inaveln eller/och parar ut det med en annan linje.

När man inavlar i fler generationer så fortsätter man att avla, släkting+släkting gång på gång i flera led. Använder man en inavlad hamster och parar den med en obesläktad så är det åter utavel. Tror #9 menade så med men vill bara förtydliga det. 🙂


Fiona1234
2013-06-25 13:05
#11

Jag har också en fråga, ifall jag parar min ena hona Elsa med en inlånad hane, kan jag para hennes barn med hennes bror då? 🤔

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Tazzar
2013-06-25 20:25
#12

#11 Med elsas bror eller ungens bror?


Fiona1234
2013-06-25 20:37
#13

#12 Elsas bror.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Tazzar
2013-06-25 20:50
#14

#13 Om du har en riktigt bra anledning. 🙂


[RedHood]
2013-06-30 22:51
#15

Har också en fråga. Varför vill man para släkt? Tänker i människorspår nu och jag ser ingen anledning varför man ska para kusiner till exempel även ifall man får. Menar inget illa utan bara nyfiken.

Tazzar
2013-07-01 01:34
#16

#15 För att stärka något som man vill ha fram mer av. Dock måste man tänka på att man även stärker mindre bra sidor.

På vissa djurarter gör man även testparningar genom inavel för att se om det finns defekter inom en viss linje. Dyker det upp defekter där så vet man vilken linje det kommer ifrån i och med att man inavlat. Dock har jag aldrig hört om någon som gjort inavelstester på hamstrar.


[RedHood]
2013-07-01 09:15
#17

#16 Okej tack :)

Ellenfyrkant
2013-07-09 21:50
#18

#16 På vilka arter har du hört om inavelstester? :)

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: