Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3456 ggr
svartsomnatten
2007-11-26 05:07

Terrarium som bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag funderar på att skaffa en eller två dvärghamstrar och har börjat titta efter burar. Jag vill ha en stor Bur och jag vill att den ska skydda hamstern från mina katter, vill inte att några klor ska komma in i buren eller sånt. Hittade ett terrarium (blackline) som jag tyckte verkar ganska bra, men tror ni att ventilationen är tillräcklig för en hamster i en sån, eller blir det för varmt? Om katterna hoppar upp på terrariet, tror ni att det finns en risk att terrariet kan välta?

 Måtten är 60x35x70cm (147L), bifogar en bild.

Annons:
svartsomnatten
2007-11-26 06:40
#1

Och om ni tycker att ventilationen inte är tillräcklig, ge gärna tips på hur jag kan gå tillväga med ett ex. akvarium. Det är jätteviktigt att katterna inte kan ta sig in.

svartsomnatten
2007-11-26 07:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Man kanske kan bygga nåt sånt här runt akvariet, så man kan ha galler upptill och sätta lås på luckan så att katterna inte kan öppna den eller skjuta undan den. Vad tror ni?

Asa-N
2007-11-26 09:47
#3

Varför inte skaffa en maxi-duna? Den är 70 cm lång och 35-40 bred och har bara galler i taket. En hamsterbur ska inte vara hög då hamstrar inte har någon känsla för höjder och därför lätt kan ramla ner och göra sig riktigt illa. Men i en stor maxi-duna har den gott om plats.

Alla guldhamstrar t.ex. trivs inte i maxi-duna, utan vill ha mini-duna, jag har haft 2 hanar som vart helt stirriga i maxidunan så dem fick jag flytta till minidunor. Det har varit hanar som inte gillat maxidunan.

svartsomnatten
2007-11-26 10:55
#4

Mm, jo det är sant. Finns det en risk att hamstern kan öppna gallret själv, eller att katten kan göra det? Hade en kanin förut som var riktigt duktig på att få upp sin burdörr.

Men du har rätt angående det du skrev om höjden, risken finns ju att den skadas.

Asa-N
2007-11-26 11:12
#5

Nej den risken är liten, man kan sätta en liten karbinhake i luckan :o)

Nicolina
2007-11-26 14:18
#6

Men hamstrarna kan bli väldigt stressade av att katterna ex. hoppar upp på buren och sitter och tittar på dem jämt. Har också hört om de katter som har lyckats få tag i hamstern även genom gallret…

Så det ultimata vore att ha hamsterburen i ett rum där katterna inte får gå in.

Annons:
Asa-N
2007-11-26 14:21
#7

Jag håller med, för de kan ju bli lika stressade genom ett terrarium.

svartsomnatten
2007-11-26 14:45
#8

Anledningen till att jag funderar över terrarium/akvarium är främst ytan, inte skydd från katt. Däremot har jag varit inne och läst här om katter och hamstrar och läst om katter som stuckit in en klo och skadat hamstern, därför känns det tryggare med plast/glas än galler, oavsett om det är akvarium eller dunabur.

Jag är väldigt ny på detta och vill liksom ta reda på fakta och lära mig innan jag eventuellt skaffar hamster, vilket inte kommer ske än på några månader. 

Självklart kommer jag inte utsätta djuren för stress, på samma sätt som jag inte tillåter hundar i mitt hem pga att min ena katt blir väldigt stressad av hundar. Lite därför jag är här inne och läser och jag frågade i ett annat inlägg på forumet om man kan ha katt och hamster tillsammans, eller om det är en för stressig miljö för dom. Från vad jag har förstått så är det väldigt olika från individ till individ.

Även om djuren kommer vara i skilda rum så vill jag att risken för att hamstern rymmer än minimal, bättre att ta det säkra före det osäkra. Även om djuren är i olika rum så finns det ju ingen anledning till att inte hålla dom så skyddade som möjligt från katterna genom att anpassa buren så att katterna inte kommer åt dom.

Jag såg en bild på ett terrarium som var inrett till en mus och det var väldigt fint, med grejjer att klättra på och en liten jordplätt att gräva i. Var väl därför jag fastnade lite för terrarium.

Asa-N
2007-11-26 14:52
#9

Skillnaden är väl att hamstrar inte bör klättra för att de inte har någon höjduppfattning, men visst funkar terrarium också, absolut.

Det finns även uppfödare som har katter som ligger på hamsterburarna och det är inte minsta problem :o)

svartsomnatten
2007-11-26 15:10
#10

Jag har nog varit kattägare för länge och tänker direkt: "Bygg på höjden", eftersom jag gör det åt katterna, hehe :)

 Jag har börjat lära mig en del och blivit förvånad över en hel del också, tex att en guldhamster ska leva ensam. Det är väl samma där, man blir så van vid ett djur, katter i mitt fall, att man inte tänker på att olika djur har olika behov. Men det är väldigt spännande att lära sig :)

 Jag är väl lite nervös över att ha djur i Bur, när jag var yngre hade mina systrar en kanin som satt alldeles för mkt i sin Bur. Jag tog med honom när jag flyttade och då fick han springa fritt i lägenheten när jag var hemma (han brukade jaga katterna och naffsa dom i svansen, hehe), men han dog ett år efter vi flyttade (10 år gammal) och jag har fortfarande enorma skuldkänslor över att han fick sitta sin bur så mkt. Det är väl därför jag är lite känslig över boytan och rörelsefriheten. Vill inte att de ska må dåligt.

Asa-N
2007-11-26 15:13
#11

De mår inte dåligt alls om man har dem uppe något varje dag, hamstrar sover ju väldigt mycket :o) men det är jättebra att du läser på mycket innan du skaffar en, då blir allt lättare :o)

svartsomnatten
2007-11-26 15:22
#12

Hur ofta och hur länge ska man låta dom vara utanför buren?

Sara87
2007-11-26 15:59
#13

#12 Gärna en stund om dagen, det brukar dom uppskatta :) Sen är det väldigt olika hur länge man har dom ute, vissa har sin ute mellan 10-30 min per dag, medan vissa kan ha sin ute i 1-2 timmar, så det beror på hur mycket tid man har, å var man har möjlighet att ha hamstern.

Annons:
Upp till toppen
Annons: