Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3353 ggr
emmad
11/15/08, 1:40 PM

Små röda kräldjur som kom vid födseln

Hjälp! När vår hamster fick sin första kull så märkte vi inget förrän efter några dagar för att dom gömde sig i ett litet hus…Ända sedan dess har vi haft jättesmå röda kräldjur som går runt i buren och på hamstrarna. Antagligen kom de från blodet vid födseln. Vi tvättar och tvättar och tvättar men de försvinner aldrig helt. De biter även hamstrarna så att de får sår. Någon annan som varit med om liknande?

Annons:
Imasy
11/15/08, 2:22 PM
#1

Oj, detta har jag aldrig hört talas om tidigare, så jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara.

Tänkte om det är någon form av ohyra?

Sitter de bara på hamstrarna eller är de överallt i buren också?

Jag hade tagit kontakt med veterinär ifall de måste badas med något special schampo eller liknande.

Sedan så hade jag skurat Bur och dess inredning med virkon, ihopp om att de försvann.

Imasy
11/15/08, 2:24 PM
#2

En sak till, dessa röda djur, finns de å saker i övriga rummet buren står i, eller håller de sig bara till buren?

Har ni köpt nytt Foder till djuren i samband med födseln? de kan komma kryp med maten också ibland tyvärr :/

emmad
11/15/08, 3:05 PM
#3

de är överallt i buren…och lite runt buren men det är där de håller sig. Vi köpte nytt Foder i en djuraffär och det kom djur därifrån också men vi hade innan också så det måste komma ifrån födseln :(

Imasy
11/15/08, 3:11 PM
#4

Fast jag vet inte om jag tänker samma som dig nu, men att det skulle komma kryp ifrån mamma hamster har jag svårt att tro. Alltså att hon skulle ha fött ut dem eller vad man ska säga.

Hur har ni gjort när vi har tvättat? Vilka medel har ni använt?

jag hade nog ställt buren i ett annat rum nästa gång den blir urskurad, och hoppas att inga djur följer med den då.

NinniH
11/15/08, 3:14 PM
#5

Har haft sånt på min hamster tyvärr…
Små röda kryp som kröp runt i pälsen.
Det jävliga var att de även bet mig, så jag fick x antal bett som kliade utav satan…
Behandlade henne med tigusspray och de försvann på henne, men inte ur akvariumet (trots behandling/rengöring).
Så det återkom ännu en gång, och då sålde jag akvariumet och köpte en duna åt henne istället.
Helt plötsligt funkade behandlingen på en gång och hon blev av med då små sakerna för gott.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

emmad
11/15/08, 3:16 PM
#6

Men att de kan ha uppstått av blodet och det som kom vid födseln, inte att de kom ur mamman…eftersom vi inte städade förrän efter en vecka kanske när hon hade fött så hade det ju legat där och då kan små äckliga djur uppstå.

Vi har bara använt tvål och vatten än så länge, tänker att något starkare medel skulle vara farligt för hamstrarna?

Annons:
emmad
11/15/08, 3:27 PM
#7

Tror att vi hade samma då, de har bitit mig och min pojkvän också…

Då får vi väl prova med tiguspray då till hamstrarna! Klorin är för starkt att tvätta burarna med väl?

novas-hamster
11/15/08, 3:29 PM
#8

det finns starkare medel du kan använda och det kommer inter från mamman utan antingen från fodret eller annan källa. låter som en form av löss/ skabb. Kolla med vetrinär kanske ?

mvh noomie

emmad
11/15/08, 3:37 PM
#9

Vi har haft hamstrar i 4 år och vi har aldrig haft såna här djur förut utan de kom i och med vår första födsel, säger inte att det kommer ifrån mamman utan att de efter födseln uppstod från blodet och sekretet som också kom ut tillsammans med bebisarna.

Vad menar du med för starkare medel?

Imasy
11/15/08, 3:45 PM
#10

ska du ha ett starkare medel så rekomenderar jag Virkon, det rår på det mesta. Annars klorin.

Fast om det ska uppstå ifrån blod/sekret så måste det väl ha funnits några ägg eller larver någonstans?

Imasy
11/15/08, 3:47 PM
#11

Här hos Anticimex finns en lista över de olika djur/kryp man kan få in. Kanske hittar du det du har hemma i listan?

Imasy
11/15/08, 4:06 PM
#12

Hittade denna info hos Anticimex:

Loppor är små, 1 - 6 mm, vanligen bruna - mörkbruna vinglösa insekter. Kroppen är tillplattad från sidorna. Fullvuxna loppor är parasiter som suger blod från däggdjur och fåglar. Loppans ägg läggs i värddjurets bo. Larven livnär sig på avfall i boet bl. a exkrementer från den fullbildade loppan.
I Sverige finns ca. 50 arter.

emmad
11/15/08, 4:17 PM
#13

Såg det också! Det är antagligen loppor, men jag förstår inte var de kommer ifrån då riktigt…

Pojkvännen har varit och köpt virkon och någon spray så ikväll ska det tvättas och förhoppningsvis försvinner det. Tack så mycket för hjälpen!

Annons:
Imasy
11/15/08, 4:21 PM
#14

Hoppas ni blir av med dem! :)

När jag satt i kundtjänsten på en saneringsfirma, så var det många som hade fått in vägglöss, och dessa brukade även bitas på nätterna, så folk vaknade med stora röda fläckar på kroppen.

Blir ni inte av med dem så hör av er till en saneringsfirma för råd, för går det riktigt långt kan ni ha dem i hela erat hem om ni har otur.

Geishas
11/16/08, 11:55 PM
#15

Jag skulle gissa på att detta är röda duvloppor, vanlig ohyra som ser ut som microskopiska "önskespindlar" Dessa går att behandla med ngt som heter Ecto Spray men det kan vara lite svårt att få tag i.

Denna ohyra är mkt svår att bli av med och de kan komma in med det mesta. Har ni fåglar med så kolla dem för guds skull, de sätter sig på insidan av vingarna.

Lotta

NinniH
11/17/08, 12:17 AM
#16

#15: Röda duvloppor, aldrig hört om?
Menar du inte röda hönskvalster? ^^

Var det som misstänktes att jag fått på min hamster.
Vilket inte är alltför otroligt när man tänker på att hamstrarna hade sina burar precis under fåglarna i djuraffären där hon köptes.
Bitska jäklar och svåra att få bort.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Geishas
11/17/08, 1:46 AM
#17

ja det var det jag menade, inte lätt att komma ihåg allt juh ;) (dessa sprids dock oftast med duvor bland fångenskap).

Var ca 7 år sen jag hade dem på mina marsvin, inte roligt alls och de kunde bita ordentligt.

Jättebra at tlänken kom med där i ditt inlägg!

Lotta

Bullerbytjejen
11/17/08, 3:43 AM
#18

ivomec skulle jag testa, sen dermocan och tigus till buren. Virkon funkar bara på bakterier vad jag förstått, inte för att få bort ohyra. stronghold kan kanske funka också..

91Marran
11/18/08, 11:25 PM
#19

prova att sanera buren med något av de medel som de andra har förslagit. sätt hamstern i en annan Bur i ett rum så långt bort som möjligt så länge efter att du har tvättat den, med både ohyrespray och vatten. ring veterinären och fråga om hjälp.

Mvh
Mig

[mommo 12]
7/30/14, 1:43 PM
#20

vet ni vad ett kräldjur är? PS. jag VET att tråden är skriven 2008 :)

Annons:
tilde.wahlgren
7/31/14, 7:21 PM
#21

🙂fick ni  bort det? vet att det är ifrån 2008

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

[mommo 12]
8/1/14, 1:11 PM
#22

Dom kanske inte är medlemmar längre :) nu är tråden från 2014 :)

[mommo 12]
8/1/14, 1:13 PM
#23

Nästan, och jag tror (?) att alla fortfarande är medlemmar :)

Upp till toppen
Annons: