Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4647 ggr
amandapi
2/4/10, 3:32 PM

vitmagat och roan?

Jag har läst en del om just vitmagat och roan att man inte ska para en vitmagad med en vitmagad tex.

Hur vet man om ens hamster är sk "vitmagad" eller roan? För som jag fattat det så kan en hamster ha "vit mage" men ej vara sk "vitmagad"?Obestämd

Rätta mig gärna om jag har fel, vill lära mig!

Annons:
[iurochskur]
2/4/10, 3:40 PM
#1

Man bör som nybörjare inte börja med roan och vitmagat.

Wh genen är ingen nybörjar gen så att säga och dessutom får man inte sälja dessa utan att informera köpare och ev. djuraffärer man säljer ungarna till sen, om vitmagat/roan och vad det kan bli om man parar två med wh gen.

Du vet om din hamster är vitmagad om ena föräldern var vitmagad och denna ser så ut.

Är man osäker på detta så kan man sätta ut en bild på hamstern. Det finns många duktiga uppfödare som kan avgöra om den är vitmagad.

Bulba
2/7/10, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Roan syns väldigt tydligt. Endast creme baserade färger kan vara roan som tex Mink, sobel och creme.

Är en hamster roan har den "rätt" färg på huvudet och sedan tonas färgen ut längs kroppen.

En bild på molly som var mink roan (inte så bra roan dock)


Bulba
2/7/10, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild på en vanlig mink


amandapi
2/7/10, 5:40 PM
#4

hmm okej, men e det inte ganska så vanligt med vita magar (för visst är det pälsen på magen vi pratar om?Tungan ute) på hamstrar? Eller är jag helt ute och cyklar? Obestämd

jag tänker alla som är bandade, har inte de vita magar??

Min rost hona är bandad och har nog vit mage (haha blev ju osäker nu, ska kolla när hon vaknar) men jag tror inte hon är "vitmagad", det sa inte hon jag köpte henne av iaf. Men henne ska jag inte para iaf, så det spelar ingen roll, men jag är så nyfiken på detta Skrattande

Zheverez
2/7/10, 5:57 PM
#5

bandade brukar inte vara vitmagade. de har vit mage för att de är bandade.

rost brukar inte vara vitmagade.

de flesta ham är vita om magen men är ändå inte de som klassas som vitmagade.

lite svårt att förklara men du lär nog få bättre svar av de som inte har skrivkramp och kan uttrycka sej bättreGlad

[iurochskur]
2/7/10, 7:28 PM
#6

En rost kan vara vitmagad om ena föräldern är det. Men det ska synas om det är vitmagat. Har tyvärr ingen bild.

Bandad och vitmagad är två olika teckningar.

Annons:
amandapi
2/7/10, 8:14 PM
#7

skulle vara kul om nån hade bild på en vanlig bandad och en vitmagad så man kunde få se skillnad Skrattande

UlrikaD
2/7/10, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har en vitmagad Nf-tjej hemma som jag fött upp. Så här ser hon ut iallafall.

amandapi
2/7/10, 9:16 PM
#9

Är hon vitmagad??

Men om det är en "vanlig" rost har de inget vitt alls på sig då, varken på mage, bröst eller haka/kinder?

Odette
2/7/10, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Bilden ovan är på en vitmagad ja :)

de kan ha lite vitt på hakan och tassar utan att vara vitmagade :) bifogar en bild på en unge som Inte är vitmagad men har vitt på sig..
Det behöver alltså inte betyda att en hamster är vitmagad.. om du förstår :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
2/7/10, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Som jag skrev så ja, hon är vitmagad.

Och som Odette skriver, en hamster behöver inte vara vitmagad för att den har en vit mage.

Du frågade om rost. Här är en bild på en r.ö rost, du ser en bit på hennes mage, den är vit, men hon är inte vitmagad.

Mistletoes
2/7/10, 10:11 PM
#12

Svarar här också då ;)

Ett vilt-tecknat djur (nf, rost, cinnamon osv) SKA ha vit haka.

Vita tassar har alla guldhamstrar så det är inget att gå på om det är vitmagat eller inte.

En bandad hamster har oftast helt vit mage.
Därav att man inte bör blanda olika vit-teckningar - kan vara svårt att se vad som är vad.

Vita fläckar på magen förekommer på nästan alla hamstrar - oavsett färg.
Men vi uppfödare försöker avla på dom som har så lite som möjligt för att görhoppningsvis få fram djur med bara nån enstaka liten fläck =)

amandapi
2/10/10, 9:40 PM
#13

Hm, okej då börjar jag få ett "hum" om hur det fungerar Glad

Det här med färger och genetik är ju riktigt spännande och roligt, men klurigt Obestämd

Annons:
MariaD
2/12/10, 1:44 PM
#14

 Dom behöver inte ha Wh genen bara för att dom är vitmagad, eller? (det är ju Wh genen som är farlig i dubbel uppsättning)

Ellenfyrkant
2/13/10, 9:34 PM
#15

Hur ser i så fall en bandad vitmagad ut ? O*ch hur vet man om sin bandade hamster med vit mage är vitmagad eller inte ?

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
2/13/10, 9:57 PM
#16

#15 Det kan vara jättesvårt att se.

Vill man undvika överraskningar så avlar man på hamstrar med stamtavla helt enkelt. Då vet man vad som ligger bakom.

Tinwe
2/14/10, 3:19 PM
#17

#16 Är det inte så att bandade hamstrar brukar/ska ha en vit mage och det är därför det är så svårt att se om dem har Wh genenen eller inte om de inte har stamtavla? ;o

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Mistletoes
2/14/10, 4:28 PM
#18

Bandade hamstrar har i princip alltid vit mage. Men det är skillnad på det och att vara vitmagad.

Vitmagad är en egen GEN =)

Tinwe
2/15/10, 7:16 PM
#19

#18 det var det jag menade… :) alltså att om man köper en hamster som är bandad och är vitmagad samtidigt så är det inte så lätt att se om man inte hade haft stamtavla? :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

UlrikaD
2/15/10, 7:21 PM
#20

#19 Det är ju bara en anledning till varför det kan vara viktigt att avla på djur med stamtavla.

Annons:
Mistletoes
2/15/10, 8:21 PM
#21

Nej precis.. Därför man inte ska blanda olika vit-tecknade djur med varann. Och framförallt inte vitmagat/roan!

Upp till toppen
Annons: