Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 9871 ggr
AnnaRamnemark
2010-04-26 20:53

Turmör på livmorder (varning för känsliga)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara berätta en händelse som jag aldrig trodde kunde hända. Hade en hamster som jag fick somna in för att hon hade fått tumör på livmodern. Detta hände bara på någon dag. Det som hände var att själva livmodern åkte ut, Detta kan även hända på oss människor, tror det heter utfall eller något liknade. Och detta gör inte ont alls på hamstern när den åker ut eftersom det är så slappt där. Dock blöder det hela tiden, och när denna tipp torkar ut så dör även hamstern. Så om ni någonsin får uppleva detta låt eran hamster få somna in innan den får blodförlust. Innan dess gör det inte ont. Detta är information jag fick av min veterinär.

Annons:
AnnaRamnemark
2010-04-26 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild

Mexxie
2010-04-26 20:57
#2

Åh fy vad hemskt!
Tumör på livmodern verkar inte vara något roligt direkt.

Tur att det inte gör ont då.

BMEXX
2010-04-26 20:58
#3

Men uvva :S

// Pabblo

Shjimm
2010-04-26 21:14
#4

jag har svårt att tro att det där inte gör ont :/

Minitassen
2010-04-26 21:29
#5

ÅK TILL VETERINÄR NU!

[iurochskur]
2010-04-26 21:30
#6

Jag kollar inte på bilderna då jag är känslig för sånt.

Var hamstern uppfödd hos uppfödare eller från affär? Du kanske kan höra med uppfödaren om det har uppstått sånt hos denne tidigare?

Nu vet jag ju inte hur det fungerar med just livmoderframfall, men en del saker ligger genetiskt.

Beklagar verkligen sorgen, hemskt att råka ut för sånt här.

Kram!

Annons:
Roxie
2010-04-26 21:34
#7

Gud så hemskt, aldrig sett något liknande! :/

#5 i inlägget står det att hon låtit henne somna in.

// Sofia

Minitassen
2010-04-26 21:35
#8

#7 Okej, jag missade det, mitt fel x)

UlrikaD
2010-04-26 21:58
#9

Först vill jag beklaga att din hamster inte finns mer.

Det här har  ingenting med tumörer att göra. Man kan få framfall både på livmoder och från analen. Det gäller alla djur. Det är när det inte har tillräckligt med fäste på insidan.

På större djur, typ hund kan man försöka "peta" in livmodern eller ändtarmen tillbaka igen och sen syr man ett stygn för att försöka hålla det tillbaka inne. Men på smådjur så är det tyvärr ingenting att göra utan det är avlivning som gäller.

Detta kan uppkomma spontant, men det kan även vara ärftligt. Hos chinchillor avlar man inte mer på linjer som sådant här uppkommer i.

Dodat
2010-04-26 22:36
#10

Åhh vad hemskt, stackars den… Läskiga bilder Rynkar på näsan

// Dodat :)

AnnaRamnemark
2010-04-26 23:00
#11

Just det framfall hette det. Veterinären sa att det kunde vara att hon fått tumör där men även framfall.

Det är jag själv som fött upp mina Robbar och det är bara hon av mina 21 st som fått detta. Och hon fick somna in direkt när jag såg detta. Ville ju inte att hon ska få lida. Tyckte med att det var konstigt att det inte gör ont. Men hon gjorde inget att det gjorde ont. Hon åt, sprang, drack sov och allt, jag fick till och med tvätta rent den.

Men nu får hon vila med alla andra små.

UlrikaD
2010-04-26 23:04
#12

#11 Det stämmer faktiskt att det inte gör ont, hur märkligt det än kan låta. Jag har råkat ut för det hos chinchilla. Men det som blir är ju att djuret försöker slicka, tugga, eller ta bort det som är i vägen. Då gör det ont. Så därför så är det ju tyvärr bara avlivning som gäller så fort man upptäcker någonting sådant här.

Är det en robbe på första bilden? Såg ut som en guldhamster.

AnnaRamnemark
2010-04-26 23:46
#13

Hon försökte dock inte bita på den eller något. Jag kollade henne under kvällen och hon brydde sig inte alls att den hängde där.

Jupp den är en liten robbe kanske ser stor ut för att det är närbild eller något.

Annons:
MariaD
2010-04-27 19:43
#14

Tror faktiskt inte det gör ont. Jobbar inom hemtjänsten och där var det en tant som hadde så i analen. Hon kunde inte ens sitta då det hände, utan vi fick rycka ut och trycka in tarmen igen Förvånad

Odette
2010-04-27 20:16
#15

#14 men.. gosigt.. :/ då stämmer det alltså att man kan trycka in å typ sy fast på människor? Usch, äckligt!! >_<

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Tilda Hansson
2014-11-27 20:29
#16

Min hamster fick också framfall:( Hon hade en kull med 7 ungar på två veckor. ungarna klarade sig men efter 3 dagar så var vi tvungna att ta beslutet att avliva henne. Känns mycket tomt utan henne…:(

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

botakt
2014-11-28 16:59
#17

Kvinnor som fött barn kan tiden efter förlossningen få framfall. Blir ju en operation då. Beklagar det som hände din lilla hamster 💐

wildalia
2014-11-28 23:14
#18

Känner en där ett sto fick detta ca 2 timmar efter hon hade fött fram sitt föl. Tyvärr tog det för lång tid för en veterinär att komma dit så stoet dog ( Islandshäst) Till fölet hittade dem en amma som tur var. Ja det är hemskt när detta händer. Även stoet dog av blodförlust.

Upp till toppen
Annons: